Logo dehavenloods.nl


Justin Scheffers (links) en Edwin Cornelisse weten hoe belangrijk genoeg drinken is. Edwin memoreert dat de Ekiden 2015 vroegtijdig werd afgelast vanwege de hitte. "Als organisatie moet je je verantwoordelijkheid nemen. Zonodig zouden we dat wéér doen."
Justin Scheffers (links) en Edwin Cornelisse weten hoe belangrijk genoeg drinken is. Edwin memoreert dat de Ekiden 2015 vroegtijdig werd afgelast vanwege de hitte. "Als organisatie moet je je verantwoordelijkheid nemen. Zonodig zouden we dat wéér doen."

Veel drinken en reken niet op record bij hardlopen in de hitte

Rotterdam - Bij atletiekvereniging PAC, met veel ervaren lopers en trainers, zit de noodzaak 'extra drinken bij warm weer' goed tussen de oren. Toch was er laatst een berichtje op Facebook over hardlopen in de hitte. "Het kan, maar je moet wel maatregelen nemen. Pas je tempo aan en let op je hartslagmeter om je inspanningsniveau in de gaten te houden. En drink veel! Elke 15 minuten een beker water tijdens de training."

Door Emile Hilgers

Justin Scheffers, student geneeskunde en lid van de medische commissie van PAC, schreef een artikel over dit onderwerp. Een van zijn tips: "Houd qua verwachtingen rekening met de temperatuur. Als je een scherp persoonlijk record hebt staan, kan de hitte het verbeteren van die tijd erg lastig maken." Justin heeft meegemaakt dat hij in een marathon, maar ook op een 10 kilometer, uitdrogingsverschijnselen voelde. Hij heeft die wedstrijden wel uitgelopen, maar niet meer voor een persoonlijk record.

De 25-jarige Rotterdammer wilde in het artikel vooral goed uitleggen wat er in het lichaam gebeurt. "Via zweet probeert het lichaam de hitte kwijt te raken", beschrijft hij. "Daardoor is er minder vocht voor in je bloedbaan en moet het hart sneller kloppen om het bloed rond te pompen. Dat maakt wedstrijden over langere afstanden een stuk zwaarder." Ook een belangrijk gegeven: "Tijdens duursport in hoge temperaturen kan het vochtverlies via zweet oplopen tot een liter per uur, terwijl dit normaal een liter per dag is." En nóg een: "Uit onderzoek onder 1,8 miljoen marathonlopers wereldwijd blijkt dat de beste tijden worden gelopen bij een temperatuur van 6 à 7 graden."

Justin adviseert om in de weken voor een duurwedstrijd in omstandigheden te trainen die het meest op je wedstrijd lijken, dus ook op warme dagen. "Best lastig voor de marathon van Rotterdam in april", beseft hij. "In Nederland hebben we de maanden ervoor weinig warme dagen, en in april schiet de temperatuur soms opeens flink omhoog." Zelf loopt Justin al een paar jaar geen marathons meer, maar ook voor korte races neemt hij al een paar dagen tevoren extra vocht in. "Naast normaal twee liter water per dag een liter extra drinken kan al veel schelen."

Het goede nieuws in het artikel is dat ernstige uitdroging steeds minder voorkomt doordat er voortdurend voor wordt gewaarschuwd. Ook zijn er tijdens duursportevenementen veel drinkposten. Voor inspanningen korter dan een uur is de noodzaak van veel drinken een stuk minder, voegt Justin daar ter geruststelling aan toe. "Voor recreanten is de grens ongeveer 10 kilometer, voor topsporters een halve marathon."

"Waarom bij hardlopen veel drinken belangrijker is dan bij andere sporten?", legt hij desgevraagd ook nog even uit. "Omdat je maag veel op en neer gaat, veroorzaakt een grote hoeveelheid vocht dat je sneller misselijk wordt. Wielrenners zitten veel in het zadel, die hebben daar minder last van. Maar ook voor hen geldt absoluut: extra drinken bij warm weer!"

Reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox