De RET rijdt sinds vorige week met minder metro's. Foto: Joachim Kost
De RET rijdt sinds vorige week met minder metro's. Foto: Joachim Kost

De RET zit in zwaar weer en dat weer wordt alleen maar zwaarder: ‘We hebben een gigantisch probleem’

Algemeen 3.887 keer gelezen

Rotterdam - De RET zit in zwaar weer. Dat wisten we al. Vanwege personeelstekort reden er al minder trams en bussen en sinds vorige week ook minder metro’s. Maar terwijl nog onduidelijk is hoelang dit probleem gaat duren, doemt de volgende uitdaging alweer op. Als grootverbruiker op energiegebied kan het Rotterdamse vervoersbedrijf in 2023 weleens met een verveelvoudiging van de energiekosten te maken gaan krijgen. “Je kunt gerust stellen dat we een gigantisch probleem hebben”, aldus een woordvoerder.

De RET verbruikt ongeveer evenveel energie aan elektriciteit als meer dan 40.000 huishoudens bij elkaar opgeteld. En net als al die huishoudens (en de rest van onze samenleving) krijgt ook de RET te maken met grote tariefstijgingen. “We vrezen een verveelvoudiging van onze kosten. Dat moet linksom of rechtsom opgelost worden, maar we weten nu nog niet hoe.” De RET is in de afrondende fase van gesprekken met het Rijk en de provincie over een financieel vangnet voor de inkomsten die het bedrijf sinds de coronapandemie misloopt, er zijn nog steeds minder reizigers dan voorheen, maar daar komt dus het probleem van de energiekosten nog bij. “We gaan nu weer met allerlei partijen en overheden het gesprek aan. We zitten in zwaar weer.”

Tijdens het huidige zware weer probeert de RET ook alweer vooruit te kijken. Vanaf 2025 gaan de reizigersaantallen flink groeien, zo is berekend. Dat is goed nieuws, maar daar moet het bedrijf voorbereidingen voor treffen op het gebied van materieel en personeel. Personeel dat er nu al niet voldoende is. “We hebben net als iedereen te maken met krapte op de arbeidsmarkt. En daar komt bij dat we lange tijd te veel hebben gevraagd van onze mensen. Ze moesten gaten vullen, extra diensten draaien, stonden vooraan in de frontlinie tijdens corona, hebben soms te maken met langdurige gezondheidsklachten. Bovendien is er nu nog geen zicht op nieuwe coronabesmettingen of ziekteverzuim. We zijn volop actief met werving van nieuwe mensen, intern is er nu een aanbrengbonus ingesteld van 1000 euro als je een nieuwe collega werft. Maar eventuele nieuwe mensen kunnen natuurlijk niet meteen morgen aan de slag. Voor nu redden we het met de huidige ingekrompen dienstregeling, maar of en wanneer we weer op volle sterkte kunnen rijden, durven we niet te voorspellen.”

Uit de krant

Uit de krant