Al sinds 10 mei is de defecte Calandbrug niet toegankelijk voor automobilisten, fietsers en voetgangers. De hefbrug staat nu constant open voor het scheepvaartverkeer. Foto's: Peter Zoetmulder
Al sinds 10 mei is de defecte Calandbrug niet toegankelijk voor automobilisten, fietsers en voetgangers. De hefbrug staat nu constant open voor het scheepvaartverkeer. Foto's: Peter Zoetmulder

Door defecte lagers geplaagde Calandbrug blijft nog minstens 5 maanden dicht

Algemeen 1.276 keer gelezen

Rotterdam - De werkzaamheden aan de Calandbrug bij Rozenburg in het Botlek-Europoort gebied  gaan langer duren dan eerder werd gedacht. Door de omvang en het specialistische karakter van deze werkzaamheden is een speciale aannemer ingehuurd, zo meldt ProRail. Hollandia B.V. komt nu met een realistischere planning. Deze geeft aan dat de Calandbrug zeker niet voor de kerst opengaat voor het wegverkeer. “We beseffen dat deze nieuwe prognose erg vervelend is voor mensen die gebruik maken van deze brug.”

Een harde datum is nog niet te geven omdat er nog enkele onzekerheden zijn. De zware onderdelen, complexe omstandigheden en het vinden van gespecialiseerde bedrijven, personeel en materieel zorgen ervoor dat deze werkzaamheden langer gaan duren dan eerder werd gedacht.
“In eerste instantie leek het erop dat we twee van de vier lagers moesten vervangen. Inmiddels is duidelijk dat ook de lagers in de andere torens in mindere staat zijn en worden deze gelijk vervangen. Dit doen we nu omdat we anders volgend jaar de brug opnieuw een lange tijd niet kunnen gebruiken.”

Lees verder onder foto.

Storing aan de brug
Op 10 mei werd bij een reguliere inspectie een storing aan het draaimechaniek de brug geconstateerd. Sindsdien wordt deze niet meer gedraaid. De kogellagers van het omloopwiel waren in twee torens van de brug kapot. Daardoor kon de brug niet meer worden bediend en is besloten deze in open stand te zetten zodat scheepvaart door kan gaan. De doorvaartopening van de hefbrug is op zijn maximum 50 meter hoog. Sinds die tijd is de Calandbrug niet toegankelijk voor automobilisten, fietsers en voetgangers.

Lees verder onder foto.

Omleidingsroutes
Zowel ProRail als Rijkswaterstaat begrijpt dat dit voor veel overlast zorgt voor met name de inwoners van Rozenburg. Rijkswaterstaat heeft omleidingsroutes ingesteld. Het wegverkeer kan omrijden via de Thomassentunnel. Gevaarlijke stoffenvervoer en langzaam verkeer kan omrijden via het onderliggende wegennet, de route over de Rozenburgsesluis, dus de Theemsweg en de Neckarweg. Fietsers en voetgangers worden ook omgeleid via de fiets- en voetpaden langs dezelfde route.

Calandbrug
De stalen Calandbrug is een in 1969 geopende brug in het Botlek-Europoort gebied. De brug ligt over het Calandkanaal. De brug kan tot 50 meter worden geheven en is 60 meter breed. De brug kent 2x2 rijstroken, een voetpad, een fietspad en twee voormalige goederensporen. Op 2 november 2021 reed de laatste goederentrein over de Calandbrug. Sinds 8 november wordt het treinverkeer in beide richtingen via het nieuwe Theemswegtracé geleid. De sporen over de brug zijn sindsdien afgekoppeld en buiten exploitatie.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws

Uit de krant