Door de hoge containerprijzen gaan de big bags weer direct in het ruim. Foto: twitter.com/robulog
Door de hoge containerprijzen gaan de big bags weer direct in het ruim. Foto: twitter.com/robulog

Ook in Rotterdamse haven is logistiek voor industriële mineralen actief

Algemeen 761 keer gelezen

Rotterdam - Het is voor velen een wat minder bekende ladingstroom in de Rotterdamse haven: industriële mineralen. RoBuLog (afkorting van Rotterdam Bulk Logistics) is al meer dan 25 jaar werkzaam in dit segment. Binnen de Rotterdamse haven is een klein cluster van professionele ondernemingen actief in de logistiek voor industriële mineralen. 

Ondanks het woord ‘bulk’ in de naam van RoBuLog, speelt ook de container een belangrijke rol in de activiteiten. “Lange tijd werden de mineralen als losse bulk over zee getransporteerd. Rederijen wilden geen bulk in containers vervoeren’, aldus Robert van Muiden, managing owner van de onderneming.
MSC (Mediterranean Shipping Company) was de pionier die industriële mineralen als eerste ‘containeriseerde’, daarna volgden andere rederijen snel. “Nu zie je een omgekeerde beweging, door de hoge containerprijzen gaan de big bags weer direct in het ruim.”

Aanvoer van buiten Europa
“Het palet aan industriële mineralen is breed”, vertelt Van Muiden, “maar ze hebben gemeenschappelijk dat ze niet in de EU voorkomen, en zelfs nauwelijks op het Europese continent.”
Dit betekent dat het merendeel van de producten elders gedolven wordt in mijnen. “Binnen het scala aan mineralen zijn voor ons onder andere Bentoniet en Fluorspar, dat gebruikt wordt bij de productie van aluminium en staal, de meest voorkomende producten.”

Donbasklei in Oekraïne
Het feit dat de meeste mineralen van buiten Europa komen, maakt dat partijen in de ‘supply chain’ vaak te maken hebben met politieke veranderingen, zoals sancties en oorlogen. Van Muiden geeft het conflict in Oekraïne als voorbeeld. “Daar wordt Donbasklei gewonnen, een speciale klei voor de keramische industrie. De afnemers, die zich vooral bevinden in Italië, Frankrijk, Duitsland en Spanje, staan nu voor de uitdaging het product elders in te kopen. Dat leidt ook tot aanpassingen in de logistieke keten.”
Een andere uitdaging vormt de situatie in China. “Het was altijd een exportland van mineralen, maar is inmiddels een importland geworden. Ook dat betekent dat alternatieve locaties voor de winning van de benodigde mineralen moeten worden gevonden.” (Bron: www.rppc.nl)

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant