Op vijf Rotterdamse basisscholen staan sinds het begin van dit schooljaar kunstvakdocenten voor de klas. Foto's: Gaby Jongelen
Op vijf Rotterdamse basisscholen staan sinds het begin van dit schooljaar kunstvakdocenten voor de klas. Foto's: Gaby Jongelen

Rotterdamse pilot kunstvakdocenten voor de klas op vijf scholen

Algemeen 247 keer gelezen

Rotterdam - Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR) en Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam (KCR) zijn gestart met een pilot om op een creatieve manier bij te dragen aan het plan Slim Organiseren. Dat is gericht op het oplossen van het lerarentekort, het versterken van het onderwijs en het verbeteren van kansengelijkheid in Rotterdam. 

De pilot is onderdeel van het Nationaal Programma Onderwijs van de gemeente Rotterdam. Op vijf Rotterdamse basisscholen staan sinds het begin van dit schooljaar kunstvakdocenten voor de klas. Het zijn scholen die het onderwijs anders willen organiseren. Anders doordat ze hun docententeam uitbreiden met experts in andere vakgebieden, zoals in dit geval kunstvakdocenten. 

Lees verder onder foto.

De kunstvakdocenten geven les vanuit hun kunstdiscipline en dragen bij aan sociaal-emotioneel leren, kunnen aansluiten bij thema’s die op school spelen en bijdragen aan doelstellingen op het gebied van taal, wereldoriëntatie of burgerschap. Waar de school geholpen wordt met extra formatie, profiteren leerlingen van de creatieve blik die kunstvakkrachten meebrengen naar school. Cultuuronderwijs krijgt dankzij deze pilot een stevigere plek in het onderwijs.  

Marije Langhorst (Theaterdocent) is begin dit jaar begonnen op het OBS Finlandia in Rotterdam West: “Ik vind het geweldig dat ik leerkrachten kan ontlasten en ondersteunen en tegelijkertijd een rol speel in de toegevoegde waarde van kunst aan het onderwijs. Ik denk dat het heel belangrijk is om kunst meer te laten samensmelten met het onderwijs. Daarmee komt er meer verdieping op thema’s als: hoe uit ik me, hoe geef ik grenzen aan, hoe ga ik met anderen om? Met theater stip je dat allemaal aan. Kunst en onderwijs meer integreren is super belangrijk.”

Lees verder onder foto.

 ”In deze post-corona tijd is er sprake van een toegenomen kansenongelijkheid onder kinderen”, vertelt Liesbeth Levy (directeur KCR). “Om ieder kind de kans te bieden veerkrachtig uit deze crisis te komen is het belangrijk dat er naast rekenen en taal ook voldoende tijd en aandacht is voor het welzijn en de brede ontwikkeling van kinderen. Met ‘de Kunst van Slim Organiseren’willen we niet alleen op korte termijn een probleem oplossen, maar vooral ook ons steentje bijdragen aan een duurzame verrijking van het onderwijs.”

Uit de krant