De Calandbrug bij Rozenburg. Het herstel van de defecte hefbrug over het Calandkanaal duurt waarschijnlijk een paar maanden. De brug staat nu constant open voor het scheepvaartverkeer. Foto's: Peter Zoetmulder
De Calandbrug bij Rozenburg. Het herstel van de defecte hefbrug over het Calandkanaal duurt waarschijnlijk een paar maanden. De brug staat nu constant open voor het scheepvaartverkeer. Foto's: Peter Zoetmulder

Reparatie van defecte Calandbrug bij Rozenburg klus van maanden

Algemeen 822 keer gelezen

Rotterdam - Het herstel van de Calandbrug in Rozenburg in het Europoort-Botlek gebied gaat nog maanden duren. Onlangs bleek dat kapotte lagers van het omloopwiel voor een hardnekkig defect zorgen. Het repareren van het draaimechaniek van de brug is een stuk lastiger dan eerder werd gedacht.

De Calandbrug (N15) wordt sinds 10 mei 2022 niet meer gedraaid. De hefbrug staat nu wel constant open voor de scheepvaart. De doorvaartopening van de hefbrug is op zijn maximum 50 meter hoog.

Lees verder onder foto.

Tot die tijd heeft Rijkswaterstaat omleidingsroutes ingesteld. Het wegverkeer kan omrijden via de Thomassentunnel, waar het doorgaand verkeer (sinds 2004) normaliter ook vaak gebruik van maakt. Gevaarlijke stoffenvervoer en langzaam verkeer kan omrijden via het onderliggende wegennet, de route over de Rozenburgsesluis (de Theemsweg en de Neckarweg). Fietsers en voetgangers worden ook omgeleid via de fiets- en voetpaden langs deze route.

Er is circa tien minuten extra reistijd voor autoverkeer en ongeveer twintig minuten voor fietsers. Maar inwoners van Rozenburg en mensen die daar werken moeten rekening houden met een veel langere reistijd. Vooral voor het woon-werkverkeer uit Rozenburg naar Brielle of Hellevoetsluis of andersom een flink probleem. Omdat het het scheepvaartverkeer geen alternatieve route heeft, is toch voor deze optie gekozen, hoe lastig ook voor vele Rozenburgers.

Lees verder onder foto.

De stalen Calandbrug is een in 1969 geopende brug in het Europoort-Botlek gebied. De brug ligt over het Calandkanaal. De brug kan tot 50 meter worden geheven en is 60 meter breed. De brug kent 2x2 rijstroken, een voetpad, een fietspad en twee voormalige goederensporen.

Toen de Calandbrug werd gebouwd lag het kanaal er nog niet. De brug stond toen midden in de polder. Achter de Calandbrug ligt de Brittanniëhaven. Om een brugpassage ook boven windkracht 5 mogelijk te maken is bij de Calandbrug langs de zuidkant van het kanaal een windscherm gebouwd van 1750 meter lang en 25 meter hoog.

Uit de krant