In het boek passeren meer dan 100 schepen de revue en komen twaalf havengerelateerde banen voor het voetlicht. Foto: cover
In het boek passeren meer dan 100 schepen de revue en komen twaalf havengerelateerde banen voor het voetlicht. Foto: cover

Opnieuw een boek voor ‘shipaholics’ in de haven van Rotterdam

Algemeen 646 keer gelezen

Rotterdam - Met een overslagvolume van 469,4 miljoen ton was 2019 voor de Rotterdamse haven het beste jaar ooit. In 2020 werd dat door corona beduidend minder en daalde de overslag met 6,9 procent. In 2021 volgde een opmerkelijk herstel en werd, met een doorzet van 468,7 miljoen ton, het precorona niveau weer bereikt. 

Meer of minder lading; scheepvaart en haven zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De auteurs Cees de Keijzer en Piet van Dijk hebben in het negende deel van de populaire reeks ‘Mooie schepen en banen in de haven van Rotterdam’ opnieuw een scala aan hedendaagse schepen en havenbanen vastgelegd.

Hierin passeren meer dan 100 schepen de revue en komen twaalf havengerelateerde banen voor het voetlicht. Aan de doelstelling om schepen en banen ‘van deze tijd’ in boekvorm, en met de nodige educatieve waarde, vast te leggen is opnieuw invulling gegeven. Er komen ruim 30 verschillende scheepstypes aan bod, waaronder - vanwege de grote diversiteit in vloeibare lading - meer dan tien soorten tankers. 

Rusland-Oekraïne
Ook zijn er schepen bij met lading uit Oekraïne en van Russische eigenaren of charteraars, die in beide gevallen doorgaans niet onder Russische vlag varen. Met als hoofdmoot olie en gas was voor de haven van Rotterdam 13 procent van de overslag Rusland gerelateerd. Welke impact het Rusland - Oekraïne conflict teweeg gaat brengen, is vooralsnog ongewis.

Mix aan banen
De banen zijn een mix van totaal uiteenlopende functies en bedrijven. De olie, nog steeds een van de belangrijkste producten in de Rotterdamse haven, moet steeds meer terrein prijsgeven aan milieuvriendelijker energiebronnen. De energietransitie is in opmars, zoals bij een 200 jaar oude scheepswerf, waar allerlei schepen aangepast worden om elektrisch te kunnen varen.
Ook komen regelgeving en verzekeringszaken aan bod en een nieuwkomer in de haven is de Stadshavenbrouwerij op een voormalige fruitterminal. Die mix van functies is ook terug te vinden in de verdeling van vrouwen en mannen. Liefst vijf dames komen voor het voetlicht, waarmee duidelijk wordt dat het ruwe, zware havenwerk tot het verleden behoort en er steeds meer ruimte is voor havenvrouwen.

World Ship Society Rotterdam Branch
Een zestal leden van de World Ship Society Rotterdam Branch leverde foto’s aan in grote diversiteit. Voor de auteurs, voorzitter en secretaris van deze club van ‘shipaholics’, vormden ze de inspiratie voor teksten over schepen, ladingen, soms schimmige eigenarenconstructies en andere weetjes.

De WSS Rotterdam verenigt leden die iets hebben met scheepvaart en is met 350 leden de grootste Branch ter wereld. Alle leden krijgen deel 9, waarvan het eerste exemplaar op de branchemiddag van 21 mei werd uitgereikt aan Hans Roodenburg, oud-havenjournalist, initiator en coauteur van deel 1 t/m 5. 

Bijzonderheden zijn te vinden op www.wssrotterdam.nl Het rijkelijk geïllustreerde en 112 pagina’s tellende boek is in de boekhandel verkrijgbaar voor € 19,95 of te bestellen via www.watermerk.eu

Uit de krant