Rotterdamse haven goed voor zo’n 34 miljard euro aan exportwaarde Nederlandse producten
Algemeen 1.607 keer gelezenHet onderzoek naar de economische waarde van zeehavens werd uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid en de Branche Organisatie Zeehavens.
Economische betekenis
Eind 2021 zijn drie studies verschenen waarin is gekeken naar de verschillende elementen die de economische betekenis van de zeehavens in ons land weergeven: de havenmonitor, de maritieme monitor en de binnenhavenmonitor. Het nu gepubliceerde rapport bouwt voort op de bestaande informatie en studies en voegt er nieuwe onderzoeksvragen aan toe. Zo is het de eerste keer dat er onderzoek is gedaan naar de rol van havens bij het faciliteren van de export van Nederlandse producten.
Martijn Streng, Senior adviseur Erasmus UPT: ‘Met deze economische verkenning hebben we een uitgebreidere en meer diepgaande berekening kunnen maken die onder andere voortborduurt op het eerdere Erasmus UPT onderzoek (het Rotterdam effect uit 2018). In dit onderzoek hebben we dus de bredere waarde van de zeehavens voor de Nederlandse economie uitgerekend. De totale optelsom alle directe en indirecte waarden voor het Rijn- en Maasmondgebied -denk daarbij aan waarden die verkregen worden uit industriële activiteiten, logistieke processen en handelsstromen- komt in totaal op zo’n 63 miljard euro en 565.000 arbeidsplaatsen. Het overgrote gedeelte hiervan is toe te schrijven aan de Rotterdamse haven.’
Lees verder onder foto.
Impact Rotterdamse haven
Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam: ‘Het succes van onze haven wordt niet alleen gemeten aan de tonnen die er worden overgeslagen, maar ook over de impact die we hebben op werkgelegenheid, op inkomsten, op welvaart voor Nederland en daarbuiten. Dit rapport toont aan dat de haven van Rotterdam niet alleen van toegevoegde waarde is voor werkgelegenheid en inkomsten voor Nederland, maar onderstreept tevens hoe wij als haven waarde toevoegen aan het wereldwijd efficiënt en prominent op de wereldmarkt zetten van Nederlandse exportproducten. Daarmee versterken we de economische betekenis van Nederland en de concurrentiekracht van de Nederlandse economie.’