Tineke Speksnijder is eigenaar van café de Schouw op de Witte de Withstraat.
Tineke Speksnijder is eigenaar van café de Schouw op de Witte de Withstraat.

Enquêtes na een bestelling waar je daarna nooit meer iets van hoort...

Algemeen 526 keer gelezen

Rotterdam - In haar nieuwe column voor De Havenloods heeft Tineke Speksnijder het over van die enquêtes die je na een bestelling krijgt. Wat je er ook voor antwoord op geeft, je hoort er nooit meer iets van...

‘Online bestellen is niet echt mijn ding. En zeer zeker niet bij grote bedrijven. Die vullen alleen maar hun zakken en doen niets voor de samenleving. Geen gezellige winkels in het straatbeeld, alleen overvolle papierbakken waar je nog geen snipper papier meer in krijgt omdat hij meestal helemaal verstopt zit door één of andere doos die er in gewurmd is. Niks kapot scheuren, na mij de zondvloed, je zoekt het maar uit met je zooitje, ik ben die doos kwijt. Dat verhaal weet je wel.

Maar waar wil ik nou naartoe? 

Op vrijwel alles wat je online koopt of doet, krijg je een klanttevredenheidsonderzoek. Zo van, was de bezorging goed? Ja, ik heb het, anders had ik wel gebeld. Of dan een enquête van de bank. Naar mij een tevredenheidsonderzoek sturen over banken... Nou, wat ben ik tevreden, er is bijna geen kantoor meer over, je krijgt geen rente meer en jullie hebben mijn geld en ik krijg er niks voor terug. Joh, ik maak een salto van vreugde. Stelletje inhalen. 

En dan hoor je niks meer. Van, goh mevrouw wat vervelend dat u er zo over denkt. Niet dat ze er dan verder iets aan doen, maar toch.

Of met vriendin Joke eten bestellen tijdens onze yahtzeemarathon en dan erop reageren, eten was heerlijk, jammer dat de nasi er niet bij zat. Nooit meer wat over gehoord. Vraag het dan niet als je het toch niet leest. Hoe bevalt de dekbedovertrek van speciaal katoen? Tis mooi, maar het kreukt zo erg, zou ik nooit meer kopen. De volgende keer krijgt u 15 procent korting. Ja, lezen is een dingetje.

Maar de gekste vraag ooit was tijdens een telefonische enquête jaren geleden. Ik had toch even niks te doen en die jongen die belde klonk heel treurig. Het ging over een benzinemerk. De ene vraag nog stompzinniger dan de andere. De laatste vraag, of ik verschil merkte als ik dat merk tankte in vergelijking met andere merken. Tja, wat moet je daar nou op zeggen. ‘Dus u merkt geen verschil’, zei de treurige jongen. ‘Oh, maar dat zeg ik niet. Nee joh, met jullie merk rijdt ie veel harder. Echt zo apart. Normaal 130 en met die van jullie wel 180. Wil jij erbij zetten dat degene die deze vragen heeft verzonnen, mij mag bellen voor feedback?’

Nooit meer iets gehoord. Dat is toch gek.’

Tineke Speksnijder is eigenaar van café de Schouw op de Witte de Withstraat.

Uit de krant