Vermoedelijk in mei 2022 start de gemeente met het vervangen van twee duikers vanaf de Hoornsingel. Foto: Gemeente Rotterdam
Vermoedelijk in mei 2022 start de gemeente met het vervangen van twee duikers vanaf de Hoornsingel. Foto: Gemeente Rotterdam

Vervanging ondergrondse singelverbindingen in Overschie

Algemeen 198 keer gelezen

Rotterdam - In 2022, waarschijnlijk in mei, start de gemeente met het vervangen van twee duikers vanaf de Hoornsingel, tussen de Burgemeester Koningssingel en de Rotterdamse Rijweg. Een duiker is een ondergrondse singelverbinding.

De start is uitgesteld, naar verwachting tot mei 2022, omdat de leverancier van de duiker failliet is gegaan. Daarom konden de duikers pas later geleverd worden. Dus kon de gemeente niet meteen aan de slag, omdat Stedin niet midden in de winter de gasaansluiting tijdelijk kan afsluiten. En dat is een vereiste om de werkzaamheden uit te voeren.
De aanleg is een samenwerking met het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard. De verwachting is dat de aanleg zo’n vier maanden duurt.

Waarom een duiker
Een duiker zorgt ervoor dat water van de ene naar de andere singel kan stromen, als een ‘ondergrondse gracht’. De duikers die er nu liggen, zijn te klein om al het water te transporteren. Daarom worden er grotere duikers aangelegd. De nieuwe duiker is een bak met een binnen afmeting van 2,50 m breed en 1,20 m hoog, en bestaat uit twee gedeeltes.

De duikers zijn nodig, om een knelpunt binnen de waterberging van Overschie op te lossen. Bij hevige buien kan het zo zijn dat het water in de singels te hoog komt te staan, wat voor overlast kan zorgen. Door klimaatverandering zullen hevige regenbuien steeds vaker voorkomen. Met de duikers wordt de waterhuishouding ook voor de toekomst verbeterd. Het doel van de gemeente en het hoogheemraadschap is dat de bewoners droge voeten houden. Bij hevige buien kan hoog water in de singels voor overlast kan zorgen

Wat er gaat gebeuren
Om de duiker aan te leggen, moet de weg van de Hoornsingel, Burgemeester Koningssingel en de kruising met de Rotterdamse Rijweg worden opengelegd. Zo kan men de grond afgraven en damwanden plaatsen.
Voor de aanleg is het nodig dat er begroeiing wordt gesnoeid of verwijderd en dat er zes bomen worden gekapt, bij de Rotterdamse Rijweg 183. Later worden de bomen teruggeplant.

Dit alles betekent dat een deel van de wijk tijdelijk niet voor verkeer toegankelijk is. Ook kan men hinder ondervinden van het geluid van de machines. Over de bereikbaarheid en de werkzaamheden worden de bewoners later nog verder geïnformeerd.

Uit de krant