Kinderombudsman010 Stans Goudsmit: 'Wat mij opvalt is dat jongeren weinig klagen. Hun ouders denken daar misschien anders over, maar ik hoor jongeren nauwelijks klagen.'
Kinderombudsman010 Stans Goudsmit: 'Wat mij opvalt is dat jongeren weinig klagen. Hun ouders denken daar misschien anders over, maar ik hoor jongeren nauwelijks klagen.'

‘Er zijn zo weinig klagende jongeren’

Algemeen 518 keer gelezen

Rotterdam - Elke maand vertelt kinderombudsman010 Stans Goudsmit in De Havenloods over haar werk en de rechten van Rotterdamse kinderen. Deze keer schrijft ze over klagende jongeren, die zijn er zo weinig!

‘Wat mij opvalt is dat jongeren weinig klagen. Hun ouders denken daar misschien anders over, maar ik hoor jongeren nauwelijks klagen. Er kloppen maar weinig jongeren bij mij als kinderombudsman aan voor hulp. Het zijn met name hun ouders of professionals die een klacht indienen, als een jongere in de knel komt. Op school, in de jeugdhulp of met het wijkteam bijvoorbeeld. Daarom begin ik met een oproep aan alle jongeren: klaag eens wat vaker!
Ik ben blij als jongeren hun stem laten horen. Ik merk namelijk dat jongeren prima in staat zijn hun probleem te vertellen. En vaak weten ze ook wel een oplossing. En de organisatie of persoon over wie je klaagt, kan er van leren. Win-win dus. Ook merk ik dat jongeren oplucht zijn om hun probleem met iemand te delen. Soms hebben ze er nog met niemand over gesproken. Laatst nog toen een jongen mij belde over zijn broer die binnenkort uit een jeugdhulpinstelling zou komen. Maar die broer had nog geen plek om naar toe te gaan. De jongen maakte zich grote zorgen en trok bij de kinderombudsman aan de bel. Dat hielp!
Ik vraag aan jongeren waarom zij zich niet uitspreken als er iets niet goed loopt. Daarop krijg ik vaak hetzelfde antwoord. Jongeren zijn bang dat een klacht een negatief effect heeft. Dat ze dan worden gestraft door school of door de hulpverlener, omdat ze hebben geklaagd. Ook denken jongeren dat er toch niets verandert. En wie luistert er nou eigenlijk naar hen? En als ze klagen, met wie wordt deze informatie dan gedeeld?’

Met vragen of klachten kan je de kinderombudsman bereiken via: info@kinderombudsmanrotterdam.nl; 0800 2345 111 (gratis te bellen); 06 5807 3580 (WhatsApp).

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws

Uit de krant