Op 31 oktober organiseren de Walenburgerweggers in hun straat een protestbrunch tegen de onveilige verkeersplannen. Zij zien de toekomst liever zo. Foto: pr
Op 31 oktober organiseren de Walenburgerweggers in hun straat een protestbrunch tegen de onveilige verkeersplannen. Zij zien de toekomst liever zo. Foto: pr

Bewoners en fietsers Walenburgerweg protesteren tegen onveilige plannen

Algemeen 1.386 keer gelezen

Rotterdam - Veilig fietsen van de Bergweg naar Rotterdam Centraal en naar tien scholen zou een recht moeten zijn. Fietsende burgers, studenten, scholieren en forensen op de Walenburgerweg constateren dat Rotterdam van plan is om van de heringerichte Walenburgerweg weer een levensgevaarlijke 50-kilometer weg te maken.

Rotterdam legt hiermee de motie veilige straten én de motie van de Tweede Kamer naast zich neer. Dit plan voldoet niet aan duurzaam veilig en de CROW-eisen. Driekwart van de dodelijke verkeersslachtoffers in Rotterdam valt op 50-kilometerwegen binnen de bebouwde kom. Daarnaast raken veel meer Rotterdammers ernstig gewond! 

Op 27 oktober wordt om 11.15 uur een petitie met ruim 900 ondertekenaars overhandigd aan wethouder Bokhove op het Stadhuis.

De bewoners en fietsers verzoeken Rotterdam om van de vernieuwde Walenburgerweg een fietsstraat te maken waar auto’s te gast zijn, dat de maximale snelheid 30 wordt en dat de inrichting van de straat daarbij past.

Bewoners en gebruikers van de Walenburgerweg vragen zich af hoe het kan dat Rotterdam opnieuw kiest voor onveiligheid voor kwetsbare verkeersdeelnemers. Dat Rotterdam weer kiest voor smalle fietsstroken in combinatie met 50 km/u. Terwijl Peter van der Knaap (directeur-bestuurder bij SWOV: het nationale instituut voor wetenschappelijk verkeersveiligheidsonderzoek) het scheiden van kwetsbaar verkeer en 50 km/u als topprioriteit benoemt voor gemeenten. De Tweede Kamer, de ANWB en de Rotterdamse gemeenteraad zeggen hierover: “Dit doen we niet meer! We gaan streven naar een halvering van het aantal verkeersslachtoffers per 2030.” 

Kwetsbaar verkeer (fietsers, ouders met kinderen, heel veel scholieren, forensen) op dezelfde smalle weg combineren met 50 km/u kán niet meer! Bewoners willen de komende tien jaar niet weer 140 verkeersongevallen met letsel op de Walenburgerweg. Er moet ruimte zijn voor kinderen en ouderen (maar eigenlijk iedereen) zonder dat dit direct wordt afgestraft in de vorm van een aanrijding met een automobilist die 50 rijdt.

Juridisch mag Rotterdam deze plannen misschien nog net maken maar met dit plan negeert Rotterdam de tienduizenden verkeersslachtoffers en de honderden doden in Nederland. Immers, na zo’n herinrichting wacht Rotterdam minstens tien jaar voordat er weer iets wordt veranderd. Dit is in tegenspraak met de Stockholm Verklaring die Nederland heeft ondertekend. Daarin verklaart Nederland te zorgen voor een halvering van het aantal verkeersslachtoffers en gewonden per 2030. Dat is al over acht jaar.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant