Hidden Gem ligt in de Waalhaven om te worden omgevormd tot een schip voor het verzamelen van polymetallische knollen. Foto: Frans Ferdinandus
Hidden Gem ligt in de Waalhaven om te worden omgevormd tot een schip voor het verzamelen van polymetallische knollen. Foto: Frans Ferdinandus

Voormalig boorschip gaat knollen van oceaanbodem verzamelen

Algemeen 1.046 keer gelezen

Rotterdam - In de Waalhaven ligt de Hidden Gem, oorspronkelijk een Drilling Ship (boorschip) gebouwd in 2010, maar nu omgebouwd om als eerste onderzees mijnbouwschip polymetallische knollen van grote diepte te verzamelen. De knollen bestaan uit diverse metalen, voor het maken van onder andere accu’s van elektrische auto’s. 

Door Peter Zoetmulder

Het 228 meter lange schip zal naar verwachting als eerste worden geclassificeerd als een onderzees mijnbouwschip volgens American Bureau of Shipping. Het voormalige ultradiepwaterboorschip, dat plaats biedt aan 200 mensen, is zeer geschikt voor aanpassingen die de inzet op zee mogelijk maken van een 4,5 kilometer lange stijgleiding om polymetallische knollen van de zeebodem omhoog te brengen.

In samenwerking met The Metals Company ontwikkelt Allseas een diepzee-inzamelsysteem voor mineralen om op verantwoorde wijze polymetallische knollen van de oceaanbodem terug te winnen en naar de oppervlakte te brengen voor transport naar de kust. De knollen bevatten hoogwaardige nikkel, mangaan, koper en kobalt - belangrijke metalen die nodig zijn voor het bouwen van accu’s voor elektrische voertuigen en technologieën voor hernieuwbare energie.

“We zijn erg verheugd om de Hidden Gem hier in Europa te zien en om te constateren dat Allseas zo’n enorme vooruitgang met het schip boekt,” aldus Gerard Barron, voorzitter en CEO van The Metals Company. “Het vaartuig is met succes begonnen aan de onderhoudsfase van het droogdok, wat een goed voorteken is voor een vlotte en tijdige ombouw voorafgaand aan ons proefmijnbouwproject in 2022.”

The Metals Company is een Canadese explorator van accumetalen met lagere impact uit polymetallische knollen op de zeebodem, met een dubbele missie: metalen leveren voor de transitie naar schone energie met zo min mogelijk negatieve milieu- en maatschappelijke impact, en de overgang naar een circulaire metaaleconomie versnellen.
TMC en Allseas verwachten dat het schip medio 2022 operationeel zal zijn voor proeftests.

(Met dank aan Frans Ferdinandus)

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws

Uit de krant