In 2020 wordt dit de nieuwe Coolsingel. Duurzamer, ironischer en voetgangersvriendelijk is het idee. Sommige mensen vinden dat hierdoor het iconische verdwijnt, maar veel vinden het prima binnen het beeld van Rotterdam passen.(foto: artist impression)
In 2020 wordt dit de nieuwe Coolsingel. Duurzamer, ironischer en voetgangersvriendelijk is het idee. Sommige mensen vinden dat hierdoor het iconische verdwijnt, maar veel vinden het prima binnen het beeld van Rotterdam passen.(foto: artist impression)

Nieuwe Coolsingel wordt werelds

Algemeen 19 keer gelezen

De Coolsingel gaat definitief op de schop. De beroemdste straat van de stad moet een voetgangersvriendelijke boulevard worden met natuurstenen bestrating, bomen en bankjes. Bij de Lijnbaan komt een brede wandel -en fietspromenade en er komen tien oversteekplaatsen. De tram blijft op zijn plek. Tijdens de kerstborrel van De Havenloods mochten medewerkers van deze krant voor één keertje in het jaar ook eens hun mening geven.

Rotterdam- “Ik vind het niet per se nodig”, zegt Sherill Samson (41). “58,1 miljoen is veel geld voor een plan om minder auto’s naar de stad te krijgen, terwijl de parkeergarages blijven, dus de auto’s ook. En als ik wil oversteken ga ik sowieso via de Koopgoot.” Volgens Samson is het ook onnodig boulevards aan te passen naar die van grote steden, zoals de Champs-Élysées. “Het mooie aan Rotterdam is dat het nooit voorbeelden heeft overgenomen, maar juist een eigen karakter bleef houden”.

De 56-jarige Mart Stevens vindt het idee juist prachtig. “Het past bij het grootstedelijke van Rotterdam en straalt grandeur uit. Het is ook goed dat ze andere vormen van vervoer stimuleren. We zijn geen dorp dat behouden moet blijven. Je mag best een voorbeeld nemen aan andere boulevards”.
Voor sommige gaan de plannen nog niet ver genoeg. “Wat mij betreft mogen ze de straat autovrij maken. Rotterdam mag veranderen, zolang ze maar niet kopiëren. Verder klinken de plannen goed, hoewel drie jaar lang is. Liever korter met meer resultaat”, zegt Gerrit van Loon (35).

Ook Jaap Deijbel (63) vindt dat er meer moet komen. “Je kan de straat opknappen, maar dan mis je nog de beleving. Je zou verschillende buurten en organisaties beter moeten verbinden en zo een mengvorm creëren. Als dat er niet komt, vind ik het veel geld.” De 31-jarige Najat Chaatouf vindt de bouwperiode ook lang duren. “Verder vindt ik de plannen goed. Het is goed dat de stad met zijn tijd meegaat. De Markthal is ook vrij recent gebouwd, maar past toch binnen het beeld van Rotterdam.”

In april 2017 begint de verbouwing. De plannen moeten de binnenstad levendig en aantrekkelijk maken en tot slot uitnodigen tot een langer verblijf. Zo worden een aantal belangrijke plekken in het centrum verfraaid. Rond 2020 zal de vernieuwde Coolsingel opgeleverd worden voor het bedrag van 58,1 miljoen. 

(door Willeke Havenaar)

Uit de krant