Afbeelding

OV-fiets bij meer Rotterdamse metrostations

Algemeen 13 keer gelezen

Reizen van deur tot deur in Rotterdam wordt een stuk makkelijker. Vanaf vandaag komen er op 4 metrostations 64 OV-fietsen bij. Het gaat om de metrostations Kralingse Zoom, Marconiplein, Slinge en Wilhelminaplein. In totaal komt het aantal metrostations in de regio waar OV-fietsen beschikbaar zijn op 17. Meer dan 300 geel-blauwe fietsen waren al te huur bij de OV-knooppunten Rotterdam Centraal, Blaak, Zuidplein en bij Alexander en Capelsebrug.

Fietsplan
De uitbreiding van de OV-fiets bij metrostations is een van de actiepunten uit het gemeentelijk fietsplan. Wethouder Langenberg: “We willen graag dat meer Rotterdammers de fiets pakken, of het nu hun eigen fiets is of een deelfiets zoals de OV-fiets. Met de OV-fiets wordt ook het gebruik van openbaar vervoer aantrekkelijker. Je komt makkelijker en sneller de stad verder in of uit. Wij verwachten dat mensen eerder hun auto laten staan. En dit draagt weer bij aan minder files en een gezondere lucht in Rotterdam.”

Pedro Peters, algemeen directeur RET: “Reizigers plannen hun reis niet van station naar station maar van deur tot deur. Daarmee breiden we onze rol als vervoerder uit met die van mobiliteitsmakelaar; we faciliteren extra diensten op onze stations voor onze reizigers. Daar is de OV-fiets een mooi voorbeeld van. Op de gratis RET real time app kun je - behalve je reis plannen - ook zien of er nog OV-fietsen beschikbaar zijn. Allemaal mooie stapjes om het reizen leuker en makkelijker te maken.”

Hoe werkt het
De OV-fietsen kunnen met een persoonlijke OV-chipkaart gehuurd worden als er een OV-fietsabonnement op staat (eenvoudig online af te sluiten). Vanaf 1 januari betaalt de reiziger geen abonnementskosten meer voor de OV-fiets. Een fiets huren kost dan 3,85 euro per 24 uur. Meer informatie over de OV-fiets is te vinden op www.ret.nl/ovfiets.

Samenwerking
De extra OV-fietsen zijn mogelijk gemaakt met een subsidie van bijna € 330.000,-- aan de RET door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en zijn door gemeente Rotterdam en RET gerealiseerd. De exploitatie en het beheer van de OV-fietsen zijn in handen van NS.

Uit de krant