Foto: Jaap Deijbel

Rotterdammer van de Week Cor Kraat maakte de stad kleuriger

Rotterdam - Zijn woon- en werkruimte is nu het voormalige complex van Excelsior Pernis. Ideaal volgens kunstenaar Cor Kraat. Opzien baarde hij met de slinger lantaarnpaal, beschilderde trams en Town Painting. De meeste lol had hij met Willem van Drunen en Hans Citroen in Kunst & Vaarwerk. Wie kent niet de dobbelstenen op de Maasvlakte, de BMW, die uit een garage steekt, de hoed in de Vroesenparkvijver en Maquette Oude Maasbruggen. Solo maakte Kraat onder meer MS Rottebocht ll, een ode aan Japie Valkhoff en de Nieuwe Delftse Poort. De Rotterdammer van deze Week is nu bezig 'Dana de Scheepshond'.

Door Jaap Deijbel

Ben je een echte Rotterdammer?

"Als enig kind geboren in de kraamkliniek aan de Henegouwerlaan en altijd gewoond in West. M'n vader hopte als ladingcontroleur van baas naar baas. Omdat hij geen loonslaaf was, kon hij, als hij dat wilde, staken. Hij verdiende ook geld als duivenmelker. Doordat hij voor z'n duiven steeds op zoek was naar een betere aanvliegroute, verhuisden we vaak. Steeds in West, omdat daar, door de aanwezigheid van de grootste duivenvereniging van Rotterdam, de prijzenpot het grootst was. M'n moeder was huisvrouw. Ik had een leuke jeugd, maar moest wel steeds nieuwe vrienden maken. Sommige oude vrienden bleef ik zien, omdat we in de buurt bleven. Misschien heb ik toen dat communicatieve, dat ik later nodig had om financiers over de streep te trekken, ontplooid."

Hoe ben je kunstenaar geworden?

"Nadat het op de HBS en MULO misging, wilde ik varen, ging ik naar de Ambachtsschool en werd leerling-scheepselektriciën. Dat vak heb ik anderhalf jaar aan de wal uitgeoefend. Maar ik bezocht al jong café's. Zoals de Miramar, waar veel kunstenaars, kwamen. En hun onafhankelijke leven beviel me. Ik had tekentalent en tegen de zin van m'n ouders, deed ik, met succes, toelatingsexamen bij de Kunstacademie. Een opleiding waar je jezelf kon zijn. Ik was super gemotiveerd, omdat ik wist wat het was om een 'gewone' baan te hebben. Na m'n opleiding was ik bevoorrecht omdat ik toegelaten werd tot de BKR. Je kreeg een inkomen en in ruil daarvoor moest je werk leveren. Ook mocht je een deel bijverdienen. Dat lukte."

Was Rotterdam toen leuk?

"Ik groeide op in een grijze en lege stad. Stappen betekende van hot naar her reizen. Ik vond dat het kleuriger moest, dus ging ik muurschilderingen en vrolijke objecten maken. Tijdens het 'Ongelukkige Liefde Festival' werkte ik voor het eerste prima samen met Willem en Hans. Het collectief Kunst & Vaarwerk was geboren. We werkten vanuit een concept en wisten, dankzij geld uit het bedrijfsleven en van (deel)gemeenten, projecten buiten de kunstinstanties om, te realiseren. Dat viel verkeerd. Begin jaren negentig gingen we uit elkaar en verdween de BKR. Ik wilde de Nieuwe Delftse Poort maken. Alle kunstinstellingen waren tegen. Dankzij de politiek, financiers en Stadsontwikkelingdirecteur Riek Bakker, is het gelukt."

Is de stad nu naar je zin?

"De centrumverdichting is prima en het aanbod aan winkels en horeca is nu groot. De architectuur is soms rommelig, vooral bij de Bieb en de Markthal is het circusarchitectuurgehalte hoog. Het is fijn om van de Schiedamseweg, via de Nieuwe Binnenweg naar de binnenstad te lopen. Om datzelfde effect vanaf Oostplein en Noordplein te bereiken, moeten Hoogstraat en Jonker Fransstraat aantrekkelijker worden. Verder moeten de nieuwe plannen voor Zuid snel worden uitgevoerd."

Nog wensen voor 2018?

Zorgen dat 'Scheepshond Dana' - nu in ruste en verslaafd aan schepen kijken - een plek krijgt langs de Nieuwe Maas in Pernis. Het is een eerbetoon aan de waakhonden, op binnenvaartschepen."

Meer berichten




Shopbox