‘Als het drie weken non stop gaat regenen, zitten we pas op het normale peil’

Algemeen 70 keer gelezen

Rotterdam - Dit bericht over het wel en wee van de binnenschipper is ingezonden via www.dehavenloods.nl. Iedere Rotterdammer kan daar zelf een bijdrage aan De Havenloods plaatsen!


‘Het zal je vast niet zijn ontgaan, aanhoudende droogte in Nederland. Bijkomend voorval is het dalende waterpeil in de rivieren, wat drukte veroorzaakt door kleine bevaarbare ladingen. De voorspelde regen gaat voor een afnemende drukte zorgen op de Rijn. Binnenvaartschipper Ron Oudijk verteld waarom de regen nodig is.

Ladingen moeten worden beperkt om niet te diep in het water te liggen. Maatregelen moeten worden genomen om de bodem niet te raken en zoveel mogelijk lading te blijven vervoeren. ‘’We varen het rondje vaker, maar met minder lading. Nu gaat het nog, maar de file zit eraan te komen. Er wordt slechts gevaren tot het Ruhrgebied, dan wordt er weer omgekeerd,’’ zegt binnenvaartschipper Ron Oudijk. Ja, maar... Nee! niks ervan, als we door varen liggen we stil.

Voor Ron Oudijk verandert er op het moment nog niet veel. Ik vaar nog steeds me eigen rondje, we nemen alleen minder mee. Ron vaart containertransport tussen het Rurhgebied en de Rotterdamse haven en merkt de gevolgen op de Rijn. Met name toenemende drukte en de kleine ladingen. Je zou juist het tegenovergestelde verwachtten, maar hoe ondieper het water hoe minder diep de boten kunnen liggen. Wat zorgt voor kleinere ladingen, en dus moet er vaker gevaren worden om de lading te vervoeren.

Het is ook spannender varen op de rivieren. De schroef ligt niet helemaal onderwater waardoor er minder snel water stroomt naar de schroef en plotselinge veranderingen haast niet mogelijk zijn. Snelheid behouden gaat prima maar snel manoeuvreren is een probleem verteld Ron. “Je hebt geen tweede kans, er moet dus voorzichtiger gevaren worden. Het water is nu zo laag dat iedereen wel rekening met elkaar moet houden. Als het water hoger is, is het altijd het recht van de sterkste. Ik wil harder en ik wil eerder. Maar het is nu zoveel tobben, dat de schippers elkaar wel moeten helpen, anders gaat het niet goed.”

De consument in Nederland zal er weinig last van hebben, Duitsland daarentegen kan de gevolgen wel gaan merken de komende tijd meent Ron Oudijk. ’’Ja, alle importproducten worden minder en dat gaat de productie merken. Er wordt tot het Ruhrgebied gevaren, daarna valt het stil. Trein en vrachtwagens zitten ook met een planning en kunnen de lading niet zomaar overnemen. De partijen die geen haast hebben houden het achter, bulkpartijen wordt even op pauze gezet.’’

Volgens Ron hebben de meeste schippers er vooralsnog niet veel last van. Het gaat er meer om de leveranciers, die zullen grootste problemen ervaren. Het scheelt ook per schip hoe het zit met de bevaarbaarheid bij de huidige waterstand van 1 meter 60 à 80 in de Rijn. De duwboten, een groot deel van het scheepsverkeer kunnen niet varen want die liggen 1 meter 85 diep. Tankschepen liggen 1 meter 70 diep en zijn ook uitgevaren. Ron vaart op een binnenvaartschepen, waarbij het gewicht van de boot achterop ligt, door een juist hoeveelheid lading wordt de boot recht getrokken en kan het varen tot Duisburg, het Ruhrgebied. Door te kijken naar de pegelstand en de ijkmerken rond het schip wordt via tabellen bijgehouden hoeveel ton lading er meegenomen kan worden om te weten hoe diep de boot kan liggen.

‘’Één meter 50 à 40 diepgang kunnen we nog varen en nemen we nog wat mee. Maar bij 1 meter 30 dan zijn we uit gevaren. Gaat iedereen met vakantie’’. Dus is het wachten op regen, op veel regen het liefst. Het waterpeil kan snel stijgen met 1, à 3 centimeter op de Rijn. ‘’Elke druppel is al een plusje. Als het nu 3 weken aan een stuk gaat regenen, zitten we pas op het normale waterpeil. Maar 3 weken non-stop regenen, dat heeft het nog nooit gedaan dus gaat nu ook niet gebeuren,’’ lacht Ron een tikkeltje cynisch. “Maar als het nu gaat vriezen hebben alle schippers heel lang kerstvakantie’.’

De grootste klap komt uiteindelijk niet bij de schippers terecht. Bij een kleine lading krijgen de schippers ook betaald verteld Ron. ‘’Maar, het leuke varen is eraf. Om de 200 à 300 meter zit een schip, het is intensief peddelen.” Als het water nog verder zakt, heb je kans op fileberichten op de Rijn haha.’’ Voor de schippers is het intensiever varen nu. Normaal is het recht van de sterkste, dat is nu niet zo want je moet elkaar meer helpen langs elkaar te varen. De sfeer is gemoedelijker, men legt zich er meer bij neer. Het moet dus allemaal wat voorzichtìger,” vertelt Ron. ‘’Je hebt nu geen tweede kans’.’

‘’Er valt niet veel aan te doen. Als er geen regen valt, is er geen water en kunnen wij niet varen.” En als het aanhoudt, wat gebeurt er dan? ‘’Niemand heeft daar het antwoord op, omdat het nog nooit is voorgekomen. Hier zijn geen draaiboeken voor, onder het motto: het gaat toch nooit gebeuren, en ja, het is wel gebeurd.’’

Voor Ron is er nog wel een plan B om naar Duitsland te varen als de Rijn echt verder blijft dalen. ‘’We zullen de alternatieve route via de Maas gaan bevaren. Normaal varen er 500 boten per dag, en of het kanaal opeens 2500 boten aankan is maar de vraag.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant