Afbeelding
Foto: PR Shell

Shell Pernis trots op SDA-fabriek

Algemeen 7 keer gelezen

Regio - De opening van de nieuwe fabriek op het terrein van Shell Pernis werd gevierd met een spectaculaire lichtshow. Het bouwen van de Solvent Deasphalter (SDA)-fabriek was een complex en uitdagend project en uniek binnen de sector.

‘Met de SDA-fabriek kan Shell Pernis hoogwaardige en schonere brandstoffen produceren voor zeeschepen, vliegtuigen en zwaar transport. Hierdoor zet Shell een grote stap in het produceren van brandstoffen die bijdragen aan schoner transport in Europa.’

Jos van Winsen, directeur van Shell Pernis: “We zijn enorm trots op de nieuwe SDA-fabriek. Met deze fabriek geeft Shell Pernis verdere invulling aan haar beleid om een actieve rol te spelen in de Nederlandse energietransitie. De SDA-fabriek verbetert de prestaties en daarmee het concurrentievermogen van Shell Pernis, en tegelijkertijd verlaagt de nieuwe fabriek de milieubelasting van de productportefeuille.” Drie jaar geleden kondigde Shell de bouw van een nieuwe fabriek op Shell Pernis aan: de Solvent Deasphalter (SDA)-fabriek. ‘Inmiddels is de fabriek in bedrijf en kan Shell Pernis hoogwaardige en schonere brandstoffen produceren voor zeeschepen, vliegtuigen en zwaar transport. Hierdoor maakt Shell een sprong voorwaarts in het produceren van schonere producten en draagt het bij aan schoner transport in Europa.

Met de SDA-fabriek kan Shell Pernis meer diesel, kerosine en benzine maken uit dezelfde hoeveelheid olie. Dit komt omdat zwaardere fracties – zoals asfalt – worden verwijderd uit een stroom aardolieproducten. Hierdoor komt er minder zware stookolie uit Pernis en neemt de milieubelasting van het productportfolio van Shell Pernis af. Met de SDA-fabriek worden de brandstoffen die door zeeschepen en zwaar wegverkeer worden gebruikt, schoner en minder milieubelastend. De bouw van de SDA-fabriek was een zeer complex en uitdagend project en uniek binnen de sector. Shell Pernis heeft namelijk een modulaire aanpak gebruikt wat inhoudt dat de fabrieksmodules in China zijn gebouwd, naar Rotterdam zijn verscheept en vervolgens op de locatie in Pernis zijn samengevoegd.’

Uit de krant