<p>Detail uit het panorama.</p>

Detail uit het panorama.

Zeldzaam uitrolpanorama van Rotterdam uit 1826

Rotterdam - FENIX Landverhuizersmuseum heeft een zeldzaam uitrolpanorama uit 1826 verworven. De handgekleurde litho in originele kartonnen koker meet uitgerold ruim twee meter. 

De voorstelling toont een langgerekt en gedetailleerd stadsgezicht van de stad Rotterdam, gezien uit het zuiden. Het panorama toont de trotse koopmansstad op zijn mooist. Met imposante gebouwen en de lommerrijke Maaskade vormde de Boompjes lange tijd één van de fraaiste waterfronten van Europa.

Lees verder onder de foto.

Op dit topografisch nauwkeurige panorama is vastgelegd hoe de stad Rotterdam er bijna twee eeuwen geleden uitzag. Een druk bevaren Maas met vooral zeilschepen en als novum een stoomschip. Tien jaar eerder, op 10 mei 1816 arriveerde op de Maas het eerste stoomschip in Nederland, de Engelse pakketboot. Het pas ontstane Koninkrijk der Nederlanden stond nog met één been in de achttiende eeuw, maar dat zou niet lang meer duren. Een nieuwe tijd dient zich hier aan en Rotterdam ontwikkelde zich als een geliefde halteplaats voor kunstenaars. Engelse schilders als J.M.W Turner startten er hun Grand Tour gevolgd door Duitse romantici en Franse plein air schilders als Camille Corot. Ze werden aangetrokken door de vuige werkstad., de rivier en het Hollandse licht.

Lees verder onder de foto.

Op de rolprent ziet Rotterdam er totaal anders uit dan tegenwoordig. Alleen de stompe toren van de Laurenskerk biedt een punt van herkenning. De zeilmasten links tonen de Leuvehaven met links en rechts de Wester en Ooster Nieuwe Hoofdpoort. Prominent aan de kade staan het Oost-Indisch Huis de Oude Wester en Ooster Hoofdpoort en geheel rechts de classicistische gevels van de Marinewerf. De weelderige kades met, typisch voor de Maasstad, dubbele rijen lindebomen maakten in de loop der tijd grotendeels plaats voor autoverkeer. Het werk is vervaardigd op vier langgerekte aaneengesloten stroken papier door Quirijn Maurits Rudolph Ver Huell, (1787-1860). Het uitgerolde historische panorama krijgt in het toekomstige museum in de Fenixloods op Katendrecht een voor het raam opgestelde vitrine dat bezoekers uitzicht op de stad biedt.

Rutger Doop, conservator geschiedenis van FENIX: ‘’Bezoekers die straks door het grote raam op de eerste verdieping over de Maas kijken zien, met hetzelfde standpunt als de kunstenaar destijds, hoe Rotterdam in tweehonderd jaar is getransformeerd tot de stad die het nu is.’’

Lees verder onder de foto.

Quirijn Maurits Rudolph Ver Huell (1787-1860) was in de eerste plaats zeeofficier en directeur van de marine in Rotterdam. Ver Huell stamde uit een Gelderse patriciërsfamilie die actief was in de VOC. Maurits diende ook in het toenmalige Nederlands-Indië, onder meer was hij betrokken bij de Pattimura-oorlog op de Molukken in 1817. 

In zijn weergave van Rotterdam manipuleert Ver Huell de werkelijkheid door de rivier als een rechte waterweg af te beelden. Op die manier konden de panden aan het water ordentelijk worden gepresenteerd en ontstond een overzichtelijk stadsgezicht. De stroken papier van de rolprent zijn met de hand ingekleurd. Het stadsgezicht is uitgegeven en gedrukt door het in 1816 opgerichte Arbon & Krap boekverkopers, actief aan de beurs in Rotterdam. Het door FENIX verworven panorama is gerold in een rijk versierde cilinder met daarop het Rotterdamse stadswapen. Behalve deze is nog een exemplaar bekend in het Stadsarchief Rotterdam.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden