<p>Vergeleken met de noordoever van de stad is het op Zuid een stuk lastiger om met het openbaar vervoer ergens te komen.</p>

Vergeleken met de noordoever van de stad is het op Zuid een stuk lastiger om met het openbaar vervoer ergens te komen.

(Foto: Caro Linares)

Het openbaar vervoer op Zuid kan én moet een stuk sneller

Rotterdam - Mensen aan werk helpen, is vaak al lastig genoeg. Maar zelfs als er ergens banen zijn, moet je er wél kunnen komen. En daarom wil de overheid komende jaren het openbaar vervoer op Zuid flink gaan verbeteren.

door Emile van de Velde

Vergeleken met de noordoever van de stad is het op Zuid een stuk lastiger om ergens te komen, zeker als je weinig geld hebt. Vervoersarmoede, noemt de overheid dat. De gemeente wil daar binnen het NPRZ (het Nationaal Programma Rotterdam Zuid, dat nu halverwege is) iets aan gaan doen. Om mensen aan het werk en uit de armoede te krijgen, moeten ze makkelijker op plekken kunnen komen waar werk is.

Oud-Charlois

“Neem iemand die in Oud-Charlois woont”, vertelt wethouder Richard Moti. “Als die in het Erasmus MC wil gaan werken, moet ie iets van 12 kilometer reizen, verschillende keren overstappen, terwijl het ziekenhuis vanuit die buurt gewoon te zien is. Of iemand die in de Beverwaard woont en in de haven een baan vindt. Die is even lang onderweg als van Rotterdam naar Schiphol!”

Een auto is vaak geen optie. Ook dan ben je lang onderweg, en je moet maar net een auto kunnen betalen. Moti wil in gesprek gaan met de aanbieders van deelscooters. Want terwijl je op de noordoever struikelt over de populaire scootertjes, zijn de aanbieders op Zuid vaak nog niet actief. “Ja, ook deelscooters kosten geld, maar er zelf eentje kopen is nog een stuk duurder. We willen de aanbieders van deelscooters een interessant aanbod doen. Of, zoals vaak binnen het NPRZ gebeurt, een soort vriendelijke dwang op ze uitoefenen.”

Zuidplein

Maar daarmee zijn we er nog niet. Het ov-netwerk op Zuid moet beter. Al dat overstappen is een heel gedoe als je naar je werk moet. Moti: “Er moeten meer bussen gaan rijden, snellere bussen ook. In de Maastunnel bijvoorbeeld komt een speciale busstrook vrij om snel tussen Noord en en Zuid te reizen. Zuidplein moet beter bereikbaar worden. En er moeten snelbussen over de Van Brienenoordbrug gaan rijden.”

Zuid moet ook voor fietsers en voetgangers makkelijker te doorkruisen worden. Op dit moment worden er al meer oversteekplaatsen aangelegd op de Pleinweg. Ook bijvoorbeeld Boulevard-Zuid en Strevelsweg zijn doorgaande autowegen waar je nauwelijks aan de overkant kunt komen. “Daar willen we meer oversteekplaatsen aanleggen. Zodat je op de fiets niet die extra kilometers hoeft te rijden.”

Lange termijn

Er komen op langere termijn grote veranderingen aan die het ov op Zuid al een heel stuk beter zullen maken. De nieuwe oeververbinding (een brug of tunnel vanaf Oost) én een lightrailverbinding naar Dordrecht leveren ook al extra stations en meer lijnen op.

‘Menskracht voor Zuid’ 

Bestrijden van armoede bij bewoners in Rotterdam-Zuid, meer aandacht voor vervoer binnen en naar het gebied en bewoners beter betrekken: op deze thema’s wil de gemeente als partner en financier de komende 10 jaar extra inzetten in het Nationaal Programma Rotterdam Zuid. Dat staat in de uitgangspuntennota ‘Menskracht voor Zuid’, die het college deze week aanbood aan de gemeenteraad. 

Wethouder Richard Moti: “We zijn halverwege het Nationaal Programma Rotterdam Zuid. De eerste tien jaar zitten er bijna op en de komende tien jaar staan voor de boeg. Een goed moment om te kijken of de gemeentelijke uitgangspunten voor het programma nog steeds actueel zijn. Gebleken is dat onder andere de thema’s armoede, vervoer en bewonersparticipatie belangrijke aanvullingen zijn om het leven van mensen die nu op Zuid wonen beter te maken. Dat is ook altijd het uitgangspunt geweest: alle investeringen die we doen op Zuid zijn bedoeld om het leven van de huidige bewoners op Zuid op een positieve manier te veranderen. Met de nota ‘Menskracht voor Zuid’ doen we daar de komende jaren nog een schepje bovenop.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden