Op de Meent, de Nieuwe Binnenweg en de West-Kruiskade is de geluidsoverlast van verkeer gemeten. Op de West-Kruiskade is het meeste lawaai geconstateerd.
Op de Meent, de Nieuwe Binnenweg en de West-Kruiskade is de geluidsoverlast van verkeer gemeten. Op de West-Kruiskade is het meeste lawaai geconstateerd. (Foto: Make it Happen/Tino van den Berg)

Slechts een klein groepje asorijders zorgt voor de herrie in de Rotterdamse binnenstad

Rotterdam - Eigenlijk wisten we het wel, maar nu is het met een speciale manier van geluid meten ook echt objectief vastgesteld: het is slechts een heel klein groepje van zo’n 100 patsers dat op mooie dagen voor al die herrie in het centrum van Rotterdam zorgt.

“Mafkikkers”, noemt wethouder Judith Bokhove ze, “een klein groepje stelt zijn eigen plezier boven het belang van alle andere mensen in de stad.”

Al jaren klagen binnenstadbewoners steen en been over auto’s, motoren, quads en andere vervoersmiddelen die in drukke straten even willen laten horen wat ze in huis hebben. Elke zomer weer. 

De maat was al langer vol, bij politiecontroles is de groep asorijders elke keer als de temperatuur oploopt en de terrassen voller worden prioriteit. En nu heeft de politie ze nóg beter in het snotje. Na geluidsmetingen (soms met behulp van beelden) in het najaar van 2020 weten we nu precies waar en wanneer ze het meeste herrie maken, zelfs hoe vaak ze welk rondje rijden om hun stoere wagen te laten zien. En hoe lúid hun lawaai is. 

Bokhove: “Je schrikt echt van de pieken die je ziet, ruim boven de 80 decibel. Wat we nu willen is dat we overlastgevers kunnen koppelen aan een kenteken, net als we met flitspalen bij snelheidsovertredingen doen. Als we dát voor elkaar kunnen krijgen, kunnen we de wetgeving aanpassen om lawaai maken strafbaar te stellen.’

Van 7 augustus tot 4 oktober heeft de gemeente in kaart gebracht hoe erg de herrie nu precies is, en door wie het lawaai wordt veroorzaakt. Op de Meent, de Nieuwe Binnenweg en de West-Kruiskade. De apparatuur werd ingesteld op 80 decibel, normaal wegverkeer zit vrijwel altijd onder die grens, bovendien wordt die grens ook bij bijvoorbeeld geluid van industrie gebruikt. Op sommige plekken is de geluidswaarneming gecombineerd met de beelden van aanwezige camera’s. Tijdens de meetperiode waren coronamaatregelen van kracht, maar waren terrassen en winkels nog wel open.

De geluidpieken worden in 37 procent van de gevallen veroorzaakt door auto’s, voor 31 procent door motoren,12 procent door claxons, 10 procent door bromfietsen of scooters, 4 procent door trams en 2 procent door sirenes. In de onderzoeksperiode was de West-Kruiskade het zwaarst belast, daar waren bijna twee keer meer pieken dan op de Meent en de Nieuwe Binnenweg. Zoals je zou verwachten waren de meeste herriemakers actief bij mooi weer én op vrijdag en zaterdag. ‘Grappig’ is dat de piek per straat verschilt: bij de West-Kruikade ligt de piek tussen 19.00 en 20.00 uur, bij de Nieuwe Binnenweg een uur later en op de Meent nog een uur later.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden