<p>Paul McCarthy, &#39;Bunkhouse&#39; (1996), Boijmans Ahoy drive thru museum, 2020, foto: Ernst Moritz</p>

Paul McCarthy, 'Bunkhouse' (1996), Boijmans Ahoy drive thru museum, 2020, foto: Ernst Moritz

Rotterdam heeft er na Kabouter Buttplug opnieuw een ondeugend kunstwerk bij

Rotterdam - Onze stad heeft er na Santa Claus (Kabouter Buttplug) opnieuw een ondeugend kunstwerk van Paul McCarthy bij. ‘Bunkhouse’, McCarthy’s persiflage op de Amerikaanse droom, is toegevoegd aan de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen.

Paul McCarthy’s ‘Bunkhouse’ (1996) is mede dankzij de steun van het Mondriaan Fonds, BankGiro Loterij en het Fonds Van Rede toegevoegd aan de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. De 168 vierkante meter grote kunstinstallatie was in de zomer van 2020 al een kroonjuweel in de succesvolle drive-thru-tentoonstelling van het museum in Rotterdam Ahoy.

Boijmans heeft met ‘Bunkhouse’ een primeur: het is de eerste keer dat een dergelijke monumentale installatie van McCarthy in een Nederlandse museumcollectie is ondergebracht. In de loop van 2022 wordt ‘Bunkhouse’ in Depot Boijmans Van Beuningen klaargemaakt voor opslag of uitlening en presentatie.

Lees verder onder de foto.


Paul McCarthy, ‘Bunkhouse’ (1996), detail. Foto: Ernst Moritz

Sjarel Ex, Directeur Museum Boijmans Van Beuningen: “Geweldig dat het met de steun van Mondriaan Fonds, BankGiro Loterij en Fonds Van Rede is gelukt om Bunkhouse naar Rotterdam te krijgen. De stad is een provocerend meesterstuk rijker—de eerste monumentale McCarthy-installatie in een Nederlandse museumcollectie. Het museum is een vrijplaats voor de kunst, juist ook als het zo absurdistisch en onaangepast is als de werken van McCarthy.”

Lees verder onder de foto.

Paul McCarthy, ‘Bunkhouse’ (1996), Boijmans Ahoy drive thru museum, 2020, foto: Stacii Samidin


‘Bunkhouse’ doet denken aan een morbide pretparkattractie, de veinzerij van een filmset met unheimisch cartooneske figuren uit de Amerikaanse frontier, bevroren grijnzen, een hondenkop, schokkerig geanimeerd. De installatie is groot, 21 meter bij 8 meter bij 4,5 meter, en toont een spoorlijntje met daarop een rode blokhut, uitgevoerd met een kleine veranda, type wilde westen. Het lijkt erop dat de hut via het spoorlijntje dwars door een Hollywood-Western muur heen is geknald. De vriendelijke cowboy-look van de hut ontaardt in een absurdistisch, onzedelijk tafereel—wat er gebeurt als cowboys in een hut zich kennelijk enorm vervelen. Er zijn ratelende mechanische geluiden te horen en er is rumoer door het heftig schuddende metalen bed. De karikatuur van Disneyland verbeeld als duistere bad trip.

Dit najaar opent Depot Boijmans Van Beuningen de deuren, het eerste publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld. Hier maakt de bezoeker kennis met het beheer, onderzoek, en restauratie van ‘Bunkhouse’ en ruim 151.000 andere kunstwerken. Het depot is inmiddels klaar, binnenkort worden de eerste kunstwerken er naartoe verhuisd.

Kabouter Buttplug

Dat ándere beroemde werk van Paul McCarthy in Rotterdam ‘Santa Claus’ kennen we natuurlijk als Kabouter Buttplug. De Rotterdamse gemeenteraad kocht Santa Claus aan voor een bedrag van 280.000 euro. De kabouter op het Eendrachtsplein is na flink rumoer in het begin uitgegroeid tot een populair icoon in de binnenstad. Het is in 2001 gemaakt en zou destijds eigenlijk bij de Doelen komen te staan. Dat ging niet door, de seksuele connotatie die veel mensen bij het beeld hebben leverde bezwaar op. Dat gebeurde ook toen de kop van de koopgoot als locatie werd genoemd. Santa Claus stond vervolgens op de binnenplaats en de stoep van Museum Boijmans Van Beuningen voordat de huidige plek op het Eendrachtsplein z’n definitieve plek werd. Het beeld stelt de kerstman voor die een langwerpig object in zijn rechterhand vasthoudt. Het voorwerp kan volgens de kunstenaar een boom zijn, een buttplug of iets anders. Kabouter Buttplug is inmiddels razend populair.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden