<p>Jan Maurits Duparc (Chief Creation), op foto links, en Jeroen Nugteren (Managing Director) spelen het populaire spel Escape Room the Game waarvan er vorig jaar wereldwijd 2,4 miljoen werden verkocht.</p>

Jan Maurits Duparc (Chief Creation), op foto links, en Jeroen Nugteren (Managing Director) spelen het populaire spel Escape Room the Game waarvan er vorig jaar wereldwijd 2,4 miljoen werden verkocht.

(Foto: Henno Drop)

Forse groei Rotterdamse spelletjesgigant, mede dankzij corona

Rotterdam - Spelleninnovator Identity Games kende in het boekjaar 2020 een omzetstijging van 20 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De omzet steeg naar circa 15 miljoen euro. 

Dit jaar verwacht het Rotterdamse bedrijf door te groeien naar een omzet van ruim 18 miljoen euro (+20 procent). De groei wordt veroorzaakt door een niet aflatende spellenbehoefte in binnen- en buitenland. Zo is de wereldwijde verkoop van spellen gestegen met 69%: 1,4 miljoen in 2019 tegen 2,4 miljoen in 2020. Het bordspel Escape Room The Game is in één jaar tijd meer dan verdubbeld naar ruim 1,5 miljoen stuks in 2020. Met de 22 verschillende versies van dit moment wordt dit naar verwachting 1,8 miljoen stuks dit jaar.

Jeroen Nugteren, Managing Director bij Identity Games, verklaart de goede resultaten door de forse groei in retailverkopen wereldwijd. “We hebben meer spellen verkocht in Nederland en de rest van de Benelux, maar ook beduidend meer spellen geëxporteerd. Aan de andere kant zagen we het afgelopen jaar, mede door de coronacrisis, minder belangstelling voor op maat-spellen voor het bedrijfsleven, zoals tailormade edities van Monopoly. Dit jaar zien we ook in deze B2B-activiteit weer een mooie groei. Bedrijven zien nu in dat hun boodschap communiceren via een eigen spel omzetverhogend kan werken.”

Nugteren kijkt met een schuin oog naar de ontwikkelingen in de retailbranche. “We moeten het voor een groot deel hebben van verkoop via retailers. Het is nog moeilijk in te schatten welke bedrijven door de verslechterde economische omstandigheden en de vele lockdowns het niet gaan redden. Online zie je een geweldige groei, zeker bij partijen als bol.com. Afgelopen kalenderjaar groeiden we daar met 38 procent. We groeien ook al jaren, maar corona heeft dat proces versneld. Zo merken we dat veel meer consumenten tijdens corona hernieuwd kennis hebben gemaakt met traditionele bordspellen. Het blijkt dat deze groep spellenliefhebbers ook veel nieuwe spellen koopt. Daarnaast zagen we meer belangstelling voor educatieve spellen, mede door de tijdelijke schoolsluitingen tijdens de eerste golf. Onze pre-schoolspellen, waaronder Nijntje Verstoppertje en Squla deden het meer dan prima. Met het aannemen van onder andere extra spelontwikkelaars willen we de groei van de afgelopen jaren doorzetten”, zegt Nugteren.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden