<p>Kunstenaar Tymon de Laat (r) en zanger Jeangu Macrooy (l), de Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival.&nbsp;</p>

Kunstenaar Tymon de Laat (r) en zanger Jeangu Macrooy (l), de Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival. 

(Foto: ANP)

Tymon maakte muurschildering van Jeangu Macrooy: ‘Ik houd van die interactie op straat’

Rotterdam - Kunstenaar Tymon de Laat geeft kleur aan Rotterdam. Hij maakte vele, kleurrijke muurschilderingen op gebouwen in de stad. Zijn laatste publieke werk is een twintig meter hoog portret van Jeangu Macrooy, de Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival. Hiervoor stond hij twaalf dagen lang in alle weersomstandigheden op de steiger. “Niet lullen, maar poetsen noemen we dat in Rotterdam, toch?!” Tymon is onze Rotterdammer van de Week.

door Anne Klapmuts van indebuurt Rotterdam 

Kun je iets meer vertellen over je werk voor het Eurovisie Songfestival?

“Ik probeer altijd een verhaal te vertellen met mijn werken en dat geldt ook voor de muurschildering van Jeangu. Ik heb eerst een fotoshoot met hem gehad en zo’n anderhalf uur met hem aan tafel gezeten en gepraat over van alles. Wie ben je, waar word je gelukkig van, wat kun je vertellen over de plaat, enzovoort. Daaruit heb ik elementen meegenomen in het werk. Hij zingt bijvoorbeeld over een gezegde van een half centje dat ondanks zijn kleine formaat niet te breken is. Vandaar de halfronde vorm achter het portret. In de bladachtige constructie op de schildering zie je kaffir lime, die op de Surinaamse munt te zien is. Verder heeft hij een hoopvolle blik op de toekomst, dat zie je in zijn ogen terug. Hij kijkt naar Ahoy, waar het allemaal gaat gebeuren eind mei. Niet iedereen haalt dit eruit natuurlijk, en mensen zien ook andere dingen. Dat maakt het juist zo leuk!”

Kun je iets vertellen over het maakproces?

“Ik ben hier bijna twee jaar mee bezig geweest. Het was mijn eigen initiatief om een werk voor het Eurovisie Songfestival te maken. In een van de eerste promotiefilmpjes waar het thema ‘Open up’ werd aangekondigd, was namelijk een muurschildering van mij gebruikt. Het onderwerp past sowieso heel goed bij mijn werk, dat voornamelijk geïnspireerd is op reizen en contact met de lokale bevolking waar je voor open moet staan.”

“Het echte maken begon op 4 april met een grondlaag en op de 6e startte ik met de spuitverf. Ik heb er in totaal twaalf dagen gestaan en dat ging qua weer alle kanten op. Ik stond in een sneeuwstorm, hagelbuien, regen en uiteindelijk gelukkig ook nog zon. Voor de verf maakt het niet veel uit, want die is niet op waterbasis. Maar alle finesse zit in mijn vingers, dus als het echt heel koud is en je voelt ze niet meer, maakt dat het wel lastig! Het was wel lachen. In Rotterdam zeggen we altijd: ‘Niet lullen, maar poetsen’. Dat kon ik nu mooi op een wereldpodium in de praktijk brengen.”

Hoe vind je het om op straat te werken? Krijg je reacties?

“Het ligt heel erg aan de fase waarin je zit. Als je aan het schetsen bent, is het vaak nog rustig. Als ik de ogen erin schilder, gaan mensen zichzelf herkennen en dan volgen de reacties. Ik houd van die interactie op straat. Een muurschildering is voor iedereen: van jong tot oud, arm tot rijk. Het is heel inclusief en dat spreekt me aan. Ook op het werk van Jeangu Macrooy kreeg ik mooie reacties uit de buurt. Van een duimpje omhoog tot een staande ovatie of zelfs tranen in de ogen van ontroering.”

Je werk met de schuivende deur was een internethit.

“Dat klopt, het filmpje ging ineens helemaal viraal. Wat een bewegend element niet kan veroorzaken. Ik heb dit werk gemaakt voor en bij Bon Sjans bij de Merwe Vierhavens, een stichting die zich inzet voor jongeren die een moeilijke jeugd hebben gehad. Het werk ‘Out of the Dark’ staat symbool voor een jongere die net binnenkomt. Hij begint aan het proces door zijn hoodie af te doen. Als de garagedeur dicht schuift, komt het gezicht tevoorschijn vanachter de capuchon. Aan de binnenkant komt een tweede schildering ‘Into the light’: die de re-integratie verbeeldt als hun traject is afgerond en ze weer naar buiten gaan. Als laatste ga ik ook nog een stuk met de jongeren schilderen.”

Hoe zie je jouw toekomst voor je?

“Ik heb nu in Rotterdam al een stuk of elf publieke werken gemaakt en daarnaast nog bij zo’n twintig zaken binnen. Zoals Botanero, Jack, Sabor Sabor en King Kong Hostel. Ik wil in de stad ook ruimte geven aan andere makers. Zelf hoop ik nog veel te mogen reizen en in het buitenland nieuwe muurschilderingen te maken. Ik heb altijd droomplekken in mijn hoofd en die spreek ik nooit uit. Ik geloof in wishful thinking, positief zijn. Vaak denken aan iets wat je wilt bereiken en dan lukt het de helft van de tijd ook wel.”

Met eigen ogen zien

De schildering van Tymon is gemaakt op het Dirk-pand tegenover Ahoy. Typ in Google Maps ‘birth of a new age by Timon de Laat’ om de exacte locatie te vinden.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden