Foto: Iris van den Broek

Buurt en fans zijn voortaan eigenaar van visrestaurant A La Plancha

Rotterdam - Binnen een dag waren de tien miljoen aandelen A La Plancha weg. Bewoners van het Noordereiland en fans van het visrestaurant kochten massaal stukjes van het bedrijf. Én het restaurant zal niet meer alleen ‘s zomers te bezoeken zijn, want het krijgt een vaste locatie.

Pop-up visrestaurant A La Plancha is bij zomerse dagen niet meer weg te denken van het Noordereiland. Maar het werd tijd voor een nieuwe stap: het restaurant opent op een vaste locatie. Om Rotterdammers en Noordereilanders daar nog meer bij te betrekken, is A La Plancha eigendom geworden van de buurt door middel van aandeelhouderschap. “Wij geloven dat de aandelen van A La Plancha in handen moeten zijn van de mensen die er het meest om geven”, meent initiatiefnemer en eilander Hans Mosselman. 

Van stakeholders naar shareholders

Het visrestaurant, ontstaan uit een buurtinitiatief, is negen jaar later nog steeds sterk verbonden met het Noordereiland en haar bewoners. De vele vaste bezoekers vormen de ambassadeurs van het concept. Omdat de Noordereilanders altijd de belangrijkste stakeholders zullen blijven, betrekt A La Plancha hen op een unieke manier. Daarom wordt het het eerste (buurt)restaurant in Rotterdam dat in bezit is van stakeholders. De stakeholders bestaan naast Noordereilanders uit iedereen met een warm hart voor A La Plancha: medewerkers, leveranciers, fans, familie en vrienden. Zij zijn mede-eigenaar met aandelen vanaf 100 euro.

Online community

Aandeelhouders van A La Plancha begrijpen dat het rendement niet alleen in euro’s is uit te drukken, maar ook in een maatschappelijke meerwaarde. Zij kunnen op een laagdrempelige manier ideeën uitwisselen, meedenken én meebeslissen over het restaurant via een online community. Tevens kunnen de stakeholders gebruikmaken van voordelen uit het loyaliteitsprogramma, zoals speciale acties op verjaardagen, het overslaan van de wachtrij en een plek aan de stamtafel. “De bezoekers, gasten of klanten van een onderneming, die telkens terugkomen en de waarde ervan omarmen, zijn eigenlijk de echte eigenaren van een bedrijf. Met dit concept maken wij dat werkelijkheid”, zegt mede-initiatiefnemer Wietse Sennema.


Vaste locatie aan wal

Natuurlijk kun je met mooi weer blijven genieten van verse vis op het pop-up terras aan de waterkant. Daarnaast opent A La Plancha een vaste locatie op het Noordereiland. Hiervoor is het voormalige café aan de Van der Takstraat 2 overgenomen, recht tegenover de pop-up locatie. 

De succesformule blijft onveranderd; ook aan wal worden verse en eerlijke gerechten bereid. De chefs laten zich leiden door het seizoen, wat de markt biedt en waar hun hoofd naar staat. De keuken beschikt natuurlijk over een plancha, een gloeiende plaat. Hierop wordt vis én vlees bereid. Een vaste kaart is er niet, zodat A La Plancha steeds kan verrassen met nieuwe gerechten. Van bitterballen tot oesters en van linzensoep tot een klassieke bisque d’homard.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden