Foto: RET

Wat doet de RET om trams weer te laten rijden met alle sneeuw en ijs?

Rotterdam - Voor wie nergens heen hoeft, is alle sneeuw en ijs hartstikke leuk. Maar wie wél ergens moet zien te komen, is het problematisch. Zo ook voor vervoersbedrijf RET. Er rijden inmiddels steeds meer trams, bussen en metro’s, maar het is nog steeds een uitdaging. Dit doet de RET achter de schermen om weer de dienstregeling te bieden die je gewend bent: 

1: Tramrails sneeuwvrij maken. De tramrails waren op veel plekken bedekt met sneeuw en ijs. Steeds meer rails zijn schoon, zodat steeds meer trams kunnen rijden.

2: Sneeuw en pekel verwijderen van de derde rail. De stroomafnemer van een metrovoertuig sleept op kruispunten sneeuw met pekel mee. Dit zorgt voor problemen bij aanraking met de zogenaamde derde rail die een metrovoertuig van stroom voorziet. Pekel verwijderen en de metro repareren is noodzakelijk voordat de metro weer kan rijden.

3: Sneeuw en ijs verwijderen uit de werkputten. De metrovoertuigen die in de remise komen voor reparatie zitten vol met sneeuw en ijs. Dit smelt, valt in de putten en moet weer schoongemaakt worden.

4: Pendelbussen als vervangend vervoer. Waar mogelijk zet de RET pendelbussen in op vervallen delen van een metrotraject. Hoeveel pendelbussen beschikbaar zijn, hangt af van het aantal reserve bussen dat op dat moment in de RET-garages staat.

En tot slot een tip: actuele vertrektijden op de dynamische reisinformatieschermen bij stations en haltes zijn nog niet altijd beschikbaar. Ook de reisinformatie in de RET Real Time App en op de website is nog niet altijd actueel. Volg de laatste status op ret.nl/omleidingen.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden