Sociale Hulpdienst Corona biedt nu ook ‘s avonds een luisterend oor en hulp


Foto: Pixabay

Sociale Hulpdienst Corona biedt nu ook ‘s avonds een luisterend oor en hulp

Rotterdam - De Sociale Hulpdienst Corona is al actief sinds de eerste lockdown, maar nu de avondklok morgen ingaat is de hulpdienst ook in de avonduren bereikbaar via 14010. Mensen kunnen bellen voor een luisterend oor of andere plotselinge problemen, zoals bijvoorbeeld geen medicijnen meer in huis.

Mensen kunnen de Sociale Hulpdienst Corona bereiken via het gemeentelijke nummer (14010) en het telefoonnummer van de welzijnspartij in hun gebied. Welzijn zoekt dan contact en regelt wat nodig is. Denk aan zaken als het bieden van een luisterend oor, het ophalen van medicijnen en het uitlaten van de hond.

Wethouder Sven de Langen (onder andere zorg en ouderen): “Via de Sociale Hulpdienst hebben we de afgelopen maanden al veel mensen kunnen helpen. Met name ouderen en mensen die veel risico lopen om heel erg ziek te worden van corona, kunnen extra hulp gebruiken. Ook met de invoering van de avondklok mogen mensen in Rotterdam niet tussen wal en schip vallen en kunnen zij bij ons terecht.”

Mantelfoon
De Sociale Hulpdienst Corona wordt gevormd door de gemeente en welzijnsinstellingen, maar bijvoorbeeld ook Trevvel draagt een steentje bij wanneer er vervoersvragen zijn. Voor de openingstijden in de avond is een samenwerking aangegaan met de Mantelfoon die 7x24 uurs bereikbaar is. De professionals van de Mantelfoon bieden een luisterend oor en vragen zo goed mogelijk uit wat het probleem is. Dit leidt tot een terugbelnotitie naar de welzijnspartij in het gebied die dan de volgende ochtend snel actie kan ondernemen. De Mantelfoon is natuurlijk ook gewoon via 0800 7773333 te benaderen door mantelzorgers die met vragen of problemen zitten.

777 telefoontjes
777 telefoontjes telefoontjes kreeg de Sociale Hulpdienst Corona al tijdens de eerste lockdown vorig jaar. Ook op dit moment wordt er nog gemiddeld 40 a 50 keer per week gebeld naar 14010. Het gaat om hulpvragen als: hulp bij doen van boodschappen, medicijnen ophalen, een luisterend oor, hond uitlaten of vervoer.

Daarnaast komen er ook veel telefoontjes binnen bij de welzijnsinstellingen. De eerste weken dat de Sociale Hulpdienst actief was had men bij de welzijnspartijen wekelijks ongeveer 900 telefonische contacten (totaal van heel de stad). Zij onderhouden vervolgens ook structureel contact met mensen die dat nodig hebben.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden