Op Het Praktijkcollege Rotterdam heeft iedereen z’n eigen talent


<p>Directeur Jamie Visser en leerlingen Fadewa, Marchellino en Vi&euml;nne.</p>

Directeur Jamie Visser en leerlingen Fadewa, Marchellino en Viënne.

(Foto: indebuurt Rotterdam)

Op Het Praktijkcollege Rotterdam heeft iedereen z’n eigen talent

Rotterdam - Een bezoek aan Het Praktijkcollege Rotterdam (HPC) maakt meteen duidelijk dat we anders moeten gaan kijken naar het praktijkonderwijs. Iedereen heeft z’n eigen talent: de ene persoon doet graag en makkelijk kennis op uit boeken, de ander werkt liever en beter met z’n handen. Al die talenten zijn even belangrijk; zonder elkaar komen we nergens. Of, zoals directeur Jamie Visser aangeeft: “Als er niet goed schoongemaakt is in het ziekenhuis: forget it!”

(door indebuurt Rotterdam)

HPC Rotterdam bestaat uit drie scholen: HPC Centrum, HPC Zuidwijk en HPC Charlois. Leerlingen Viënne, Fadewa en Marchellino geven aan dat ze vaak te maken krijgen met negatieve reacties op hun leerniveau. Sinds ze op het praktijkonderwijs zitten, zijn ze helemaal opgebloeid. Hun zelfvertrouwen heeft een enorme boost gekregen, en ze zien school en hun werkende toekomst weer als iets waar ze zin in hebben.

Enorme stappen maken

Directeur Jamie Visser: “We werken hier met een regulier voortgezet onderwijs-rooster, maar kunnen veel meer praktische dingen doen. Daarnaast kunnen we zeggen: hartstikke leuk die breuken, maar voor nu niet nodig, dus dat schrappen we. We kijken naar waar ze goed in zijn en hoe we ze daarin nog beter kunnen maken. Dan zie je dat ze ineens enorme stappen maken.”

Wensberoep en plan B

Viënne (12) zit in het eerste leerjaar. “Ik vind het supergaaf om dingen met mijn handen te doen; veel leuker dan in een klaslokaal zitten met boeken erbij.” Viënne wil graag kapster worden. Jamie legt uit dat ze dit binnen de school een ‘wensberoep’ noemen. “Het IQ van onze leerlingen ligt tussen de 50 en 85. Praktisch kunnen ze vaak presteren op mbo-niveau, alleen het theoretische stukje lukt vaak niet. Wij kijken naar wat iemand wél kan en maken daar een nieuwe functie van. ‘Jobcarving’, noemen we dat. Kapper worden an sich kan niet, omdat het gediplomeerd moet zijn. Maar als je naar de praktische handelingen kijkt, zijn ze soms zelfs beter dan iemand die gediplomeerd is. Dat maakt onze maatschappij zo lastig.”

Om de kinderen een realistisch toekomstbeeld te geven, helpt de school ze bij het vormen van een passend plan B. Viënne: “Mijn plan B is werken bij de alarmcentrale. Ik vind het namelijk leuk om achter een telefoon te staan. Dat kan ik hier ook al een beetje oefenen.” Jamie: “Misschien kun je wel stage lopen achter de balie!” Jamie vertelt dat leerlingen op school vaardigheden opdoen voordat ze extern stage gaan lopen. Dat zijn niet alleen praktische vaardigheden, maar ook sociale.

Eindelijk trots op zichzelf

Fadewa (15) zit in het vierde leerjaar en heeft hier flink van geprofiteerd. “In het begin vond ik het lastig om met mensen te praten, maar dat gaat nu veel beter. Ik ben heel trots op mezelf. In de eerste durfde ik niemand aan te kijken. Nu wel, en dat is veel leuker. Mijn plan B is om motivator te worden. Ik hou ervan om kinderen te motiveren. Sommige mensen zeggen dat ze iets niet kunnen, maar ik ga laten zien dat ze het wél kunnen.”

Belangrijk werk

Marchellino (17) zit in het vijfde leerjaar: de uitstroomfase. “Ik heb dat ook gezegd tegen eerstejaars. Ze zeiden tegen mij: ‘Ik zit op een praktijkschool, ik ga het niet halen.’ Ik zei: ‘Je gaat het altijd kunnen halen! Wat je in je hoofd hebt, daar kun je voor gaan. Mijn droombaan is werken bij de MediaMarkt. Ik loop er nu stage en vind het heel interessant. Ik luister goed naar wat iedereen te zeggen heeft. Producten beveiligen vind ik het leukste. Het is moeilijk, maar ik krijg het wel onder de knie. Als we die producten niet beveiligen, kunnen mensen ermee weggaan zonder te betalen, dus eigenlijk doe ik heel belangrijk werk. Mijn collega’s zijn blij met mij en ik kan goed met ze opschieten, dus ik ben heel trots en zie dit als een goede volgende stap voor mijn toekomst. Mijn stagebegeleider vanuit school zie ik als een vriendin. Ze doet alles voor mij en ik bedank haar echt. Misschien, als ik twintig ben en zij werkt hier nog, dat ik terugkom met rozen.”
Reacties van buitenaf

Viënne: “Mijn mentor is ook heel lief tegen iedereen. Ze helpt vaak als ik dingen moeilijk vind en doet veel leuke dingen met ons. Een motivator heb ik niet; ik geloof in mezelf. Ik ga ook tegen brugklassers zeggen dat ze het gewoon kunnen en ervoor moeten gaan. Dat ze trots moeten zijn dat ze hier op school zitten en misschien in andere dingen niet goed zijn, maar hier toch hoger kunnen scoren.”

HPC Charlois horeca

Fadewa: “Heel veel mensen hebben tegen mij gezegd dat je niks kan bereiken op een praktijkschool, maar ik zie dat anders. Ik vind dit specialer dan alle vwo-scholen die hier op de wereld zijn. Je kan hier juist heel veel bereiken, anders zat ik hier niet vandaag. Dan was ik nog steeds het verlegen meisje dat mensen niet kon aankijken.” Marchellino: “Ik heb die reacties ook wel gehoord, maar het ging in mijn oor en toen ging het er weer uit. Je moet je dromen gewoon volgen. Als ik bij de balie zou staan en er zouden kinderen komen voor een rondleiding, zou ik zeggen: ‘Je moet niet denken dat je dom bent, want dat ben je niet. Misschien kan je een droombaan kiezen waarbij je je handen gebruikt. Ik hoop dat je voor deze school kiest en je dromen volgt.”

Geknakte bloemen die opfleuren

Jamie: “Als ik deze leerlingen zo hoor praten, ben ik heel trots. Eigenlijk zijn het stuk voor stuk geknakte bloemen die hier binnenkomen. En hoe je ze dan ziet opfleuren… Mensen moeten gaan inzien dat ze onze kids knetterhard nodig hebben. Dat zij de meest essentiële beroepen van de maatschappij vervullen. Als er niet goed schoongemaakt is in het ziekenhuis: forget it! Vijf jaar geleden waren we een van de eerste scholen die, samen met een andere praktijkschool en een groot schoonmaakbedrijf, in het Erasmus MC twintig jongeren opleidde. Voor die tijd was dat niet denkbaar in het stramien van het onderwijs. Maar inmiddels lopen er twaalf van dit soort projecten, waar de jongeren leren van vakmensen. En wij leren hen: oordeel niet te snel en kijk naar de persoon achter de leerling. Zeker bij onze jongeren is dat heel belangrijk. We werken hier met een kleine 140 man, die zich dag in, dag uit inzetten en continu anderen moeten overtuigen van hoe belangrijk het is. Ons werk stopt niet om vier uur – dat gaat 24/7 door.”

Open dagen

Ben je nieuwsgierig geworden naar Het Praktijkcollege? De open dagen komen eraan! Helaas gaan de open dagen die tot 9 februari gepland stonden niet door, in verband met de coronamaatregelen. Wil je komen kijken op een van de scholen? Bel dan naar de school van je keuze om een afspraak te maken.


- HPC Zuidwijk | 010-297 45 80
woensdag 10 februari (14.00 tot 18.00 uur)

- HPC Centrum | 010-436 28 21
vrijdag 12 februari (15.00 tot 20.00 uur), zaterdag 13 februari (10.00 tot 14.00 uur), woensdag 10 maart (14.00 tot 18.00 uur) of vrijdag 12 maart (15.00 tot 20.00 uur)

- HPC Charlois | 010-429 49 46

Zie ook indebuurt Rotterdam!

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden