[Aangeboden door Marketing bureau Heers] Regionale online marketing


Foto:
Aangeboden door Marketing bureau Heers

Regionale online marketing

In de loop der jaren heeft online marketing zich sterk ontwikkeld. In het verleden heeft men geprobeerd bezoekers naar hun website te lokken met grote en drukke banners. SEO is het antwoord. Search engine optimalization, net als SEA, Search engine advertising. Deze twee afkortingen zijn niet meer weg te denken uit online marketing strategiën. SEA en SEO hebben zich in de loop der tijd sterk ontwikkeld eveneens de online marketing als geheel. Regionale marketing bevat elementen die zijn toegevoegd aan de SEO. Heb je zelf voor ogen hoe je regionale marketing kunt toepassen binnnen jouw organistatie?

Regionale online marketing, wat is dat?

De relatie met je klanten en het verbinden van klanten in de regio, dat is waar regionale online marketing op gericht is. Dit hoeven niet persé potentiële klanten zijn die uit de omgeving komen van jouw organisatie. Ben je bijvoorbeeld gevestigd in Rotterdam maar bedien je ook andere klanten binnen de regio? In dit geval zou je je regionale marketing kunnen richten op Spijkenisse, Vlaardingen, Oud Beijerland, etc.

Regionale online marketing wint sterk aan populariteit en dat heeft te maken met de sterk groeiende concurrentie. De focus wordt gelegd om beter te scoren op veelgezochte zoekwoorden, terwijl dit voor bedrijfen steeds lastiger wordt. Bezoekers zoeken op specifiekere zoekwoorden, omdat ze op zoek zijn naar bedrijven die in de buurt zijn gevestigd. Denk hierbij aan loodgieters, dakdekkers, ongediertebestrijding, etc.

Zet je organisatie op de kaart

Er zijn tal van manieren om regionale online marketingstrategiën in te zetten. Als je kiest voor een SEO strategie is het belangrijk om populaire lokale zoekwoorden op te nemen. Als voorbeeld nemen we een dierenwinkel in Rotterdam. Deze organisatie richt zich enkel op lokale zoekwoorden als “dierenwinkel Rotterdam”, “dierenwinkel centrum Rotterdam” etc. Om sneller resultaat te boeken met regionale online marketing kan je per plaats verschillende zoekwoorden implementeren.

Naast het gebruik van lokale zoekwoorden in combinatie met SEO kun je ook je bedrijfsgegevens in Google invoeren. Dit vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf voor potentiële klanten uit de omgeving waar je bedrijf is gevestigd. Andere inzetmethode is het gebruik van social media in je regionale online marketingstrategie. Denk aan het gebruik van een Facebook pagina om gericht te kunnen adverteren in een bepaalde regio. De concurrentie kan per regio flink verschillen. Denk hier goed over na bij het bepalen van je strategie. Het kan gunsitg uitpakken om je niet alleen te richten op je eigen vestigingsplaats.

Regionale online marketing nodig?

Kortom, er zijn talloze manieren om je regionale online marketingstrategie op bepaalde regio’s te richten. De komst van het internet heeft er voor gezorgd dat het duurzamer en gemakkelijker is geworden om je naamsbekendheid in een bepaalde regio te vergroten.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden