Volgend jaar 23 plekken aangepakt voor veiliger verkeer


Foto: Gemeente Rotterdam

Volgend jaar 23 plekken aangepakt voor veiliger verkeer

Rotterdam - Een stad waar iedereen veilig kan rondlopen, fietsen én rijden. Met die ambitie pakt Rotterdam de infrastructuur grondig aan. Blackspots en andere onveilige plekken moeten worden verbeterd en veiliger worden gemaakt voor elke verkeersdeelnemer. Dit jaar zijn er vijf onveilige plekken aangepakt. Volgend jaar staan er 23 locaties op de planning.

Een blackspot is een plek waar in drie jaar tijd minimaal zes ongevallen met letsel zijn geweest. Die moeten dus sowieso aangepakt worden, stelt de gemeente in een persbericht. Daarnaast wordt aan de hand van een rekenmodel de verkeersveiligheid in de stad in kaart gebracht. En de gemeente heeft bewoners actief gevraagd welke verkeerssituaties zij in hun wijk als onveilig ervaren door middel van een enquête, de Veiligheidsprikker. 

“Zo zijn er meer dan 4000 onveilige locaties ingestuurd, verspreid over alle 14 gebieden in de stad”, vertelt wethouder Judith Bokhove (mobiliteit, jeugd en taal). “Op basis van deze bewonerservaringen én alle data uit het model pakken we het komende jaar in al onze 14 gebieden 1 plek aan die onveilig voelt.”

Alle plekken die aangepakt worden (en hoe) staan in de kaart bovenaan dit artikel. Bekijk de kaart hier in het groot.

Verbeteringen aanbrengen
De verkeerssituaties worden voor alle weggebruikers veiliger gemaakt door te kiezen voor bijvoorbeeld een andere wegindeling, het verlagen van de snelheid naar 30km/h óf een hogere attentiewaarde bij de verkeersdeelnemers.

Zo wordt bijvoorbeeld op de Maasboulevard bij de uitrit van het Shell-tankstation het fietspad verhoogd op plekken waar het fietspad de autoweg kruist, zodat auto’s wel moeten afremmen. Het kruispunt bij de Goudsesingel-Mariniersweg-Vondelweg worden de rijstroken anders ingedeeld. Bij de Dorpsweg-Wolphaertsbocht-Katendrechtse Lagedijk komt een aparte strook om linksaf te slaan, zodat het verkeer rechtdoor veiliger doorrijdt.

Een stad met meer ruimte voor fietsers en voetgangers
De gemeente kijkt naar een nieuwe verdeling van de ruimte op straat, waarbij fietsers en voetgangers veilig onderweg kunnen én meer ruimte zullen ervaren. Nu al zijn er meer voetgangers en fietsers dan automobilisten in de binnenstad. De voorspelling is dat deze aantallen nog verder zullen stijgen.

Over het rekenmodel voor verkeersveiligheid
Rotterdam heeft als eerste gemeente in Nederland een innovatief rekenmodel ontwikkeld om, op basis van data, de verkeersveiligheid in de stad in kaart te brengen: het Rotterdamse Verkeersveiligheidsmodel. Dit model voorspelt waar een grote kans ontstaat op onveilige verkeerssituaties en legt verbanden tussen kenmerken van ongevallen en kenmerken van de weg, de omgeving en het verkeer. Daarmee helpt het model te prioriteren welke locaties het eerst moeten worden aangepakt.


Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden