Eerste elektrische 25 tons graafmachine ingezet bij nieuwe A16


<p>Werkzaamheden aan de nieuwe A16 (stand van begin november 2020).</p>

Werkzaamheden aan de nieuwe A16 (stand van begin november 2020).

(Foto: Nynke Vermaat)

Eerste elektrische 25 tons graafmachine ingezet bij nieuwe A16

Rotterdam - De eerste volledig elektrische 25 tons graafmachine van Nederland is bij de werkzaamheden aan de nieuwe snelweg A16 in gebruik genomen. De A16 is daarmee het eerste project dat gebruik maakt van pilotregeling voor stikstofreductie in de bouwsector. In de eerste helft van 2021 volgt meer elektrisch materieel. 

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) juicht het initiatief van de marktpartijen toe: “De eerste klap is een daalder waard: chapeau! Mooi dat er aan de A16 op deze manier gewerkt wordt.”

Elektrisch materieel op innovatieve energiebronnen
Naast de genoemde graafmachine worden in de eerste helft van 2021 ook een elektrische 30 tons rupsgraafmachine, een 16 tons mobiele graafmachine, een asfaltzaagmachine en een 20 tons shovel in gebruik genomen. De machines gaan lopen op innovatieve energiebronnen, zoals een aggregaat op mierenzuur, en 5 hybride aggregaten met een accupakket en zonnepanelen.

Stefan van der Voorn, contractmanager bij Rijkswaterstaat, licht het initiatief toe: “De elektrificatie van materieel wordt ingezet om de sector te vergroenen. De elektrificatie van materieel helpt stikstof te verminderen bij de aanleg van wegen. De A16 Rotterdam heeft ook in de gebruiksfase hoge duurzaamheidsambities. Het wordt ’s werelds eerste energieneutrale snelweg met een tunnel.”

Over de pilotregeling
Om de stikstofuitstoot in de bouwsector te verminderen, heeft het kabinet besloten tot een pilotregeling voor de bouwsector (à 25 miljoen euro). Hiermee wil het kabinet kennis en ervaring opdoen met de inzet van zero-emissie mobiele werktuigen in een breed spectrum van bouwactiviteiten.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden