Fietsen, scooters of toch een auto? Deelvervoer zonder gore uitlaatgassen [ALLES OP EEN RIJTJE!]


<p>Auto laten staan? Er zijn genoeg alternatieven om snel en veilig door de stad te crossen. We bespreken een aantal opties en hun voor- en nadelen. (Foto: RET)</p>

Auto laten staan? Er zijn genoeg alternatieven om snel en veilig door de stad te crossen. We bespreken een aantal opties en hun voor- en nadelen. (Foto: RET)

ALLES OP EEN RIJTJE!

Fietsen, scooters of toch een auto? Deelvervoer zonder gore uitlaatgassen

Rotterdam - Voor een ritje door de stad hoef je niet per se de auto te pakken. In Rotterdam is er flink wat keuze in deelvervoer waarmee je net zo snel bent. We zetten een paar opties voor je op een rij, met de bijbehorende voor- en nadelen.

door Cathelijne Beijn

Elektrische scooters

Ja! Even snel van noord naar zuid? Log in met de app en crossen maar. Omgerekend kost het ongeveer evenveel als een tramritje. In de meeste scooters vind je naast een helm ook een haarnetje in het zadel. Regen? Het bijgeleverde zeil houdt je benen droog.

Nee! Zonder (snorfiets)rijbewijs kom je niet ver. Ook niet als je een buitenlandse toerist bent: je moet óf een Nederlands woonadres hebben, óf een Europees rijbewijs. Nog een mini-nadeel; de scooters zijn zo stil dat niemand je hoort aankomen. En maak je brokken? Dan moet je flink dokken.

Tekst gaat verder onder de foto.

Foto: Felyx

Go Sharing kost €0,29 per minuut, maar is goedkoper met een prepaid pakket. Als bedrijf kun je korting krijgen. Voor een Felyx betaal je €0,30 p/m. Scooters die lang stil hebben gestaan zijn een paar cent goedkoper, want doorstromen is beter. Je stapt op een Check voor €0,25 p/m, met een starttarief van €0,50. Je mag alleen een Check huren als je 18 jaar of ouder bent.

Fietsen

Ja! Een fiets huren is leuk om de stad te verkennen. Of handig als je eigen fiets kuren heeft. Huren kan ook elektrisch, dus dan heb je altijd wind mee. Vanaf volgend jaar kun je ook de e-bakfiets pakken om bijvoorbeeld je kinderen te vervoeren of spullen te verhuizen.

Nee! Uitgefietst? Je fiets tegen een muur kwakken en weglopen is er niet bij: je moet namelijk altijd terug naar een drop off punt. De meeste leenfietsen zijn vaak basic, dus alleen met terugtraprem en zonder versnelling.

Tekst gaat verder onder de foto.

Foto: Iris van den Broek

Een onbeperkt fietsabonnement van Donkey Republic kost €18 per maand. Een ritje kost €1,50 per kwartier, maar ‘n halve of hele dag huren is goedkoper. Met een OV chipkaart kun je op het station een OV fiets meenemen. De fietsen zijn basic en goedkoop: €3,85 per gebruik, tot 24 uur. Vanaf begin 2021 kun je bij Baqme een elektrische deelbakfiets huren voor €0,12 p/m en maximaal €30 per rit.

Toch een auto… soort van

Lev is een piepklein elektrisch autootje voor twee personen. Al voor €0,40 p/m rij je ermee door de stad. Nadeel: je mag alleen in een parkeervak parkeren, en daar zijn er in de binnenstad niet veel van.

RET

In de toekomst kunnen Rotterdammers steeds meer zélf bepalen hoe ze door de stad reizen. Samen met andere vervoerders werkt de RET aan een toekomst waarmee je in een app precies kunt zien wat er op welke plek aan mogelijkheden zijn. Je kunt dan meteen alles boeken. Wil je na een metrorit een stukje in het zonnetje fietsen? Moet je toch nog een stukje vanaf de bushalte en zoek je een scooter? Als het aan de RET ligt, kun je het straks allemaal makkelijk regelen in één app. Je hebt dan maar één abonnement nodig waarmee je kunt fietsen, op een scooter rijden én met het ov kunt reizen.

Het gaat om een samenwerking van de RET met andere ov-bedrijven en aanbieders van deelvervoer. De RET startte al eerder dit jaar -onder druk van het coronavirus- al samenwerking met deelaanbieders om de reizigersstroom te spreiden.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden