Dit is de toekomst van het Rotterdamse openbaar vervoer


<p>Hij is stil, hij is schoon, en hij gaat naar Overschie. (Foto: RET/Rick Keus)</p>

Hij is stil, hij is schoon, en hij gaat naar Overschie. (Foto: RET/Rick Keus)

Dit is de toekomst van het Rotterdamse openbaar vervoer

Rotterdam - Het is een gigantische klus, maar er zit wel flink de vaart in. De RET verruilt fasegewijs álle dieselbussen in voor voertuigen zonder uitstoot. Afgelopen week zijn er wéér tientallen besteld. Binnenkort wordt op Zuid een tweede terrein ingericht om de bussen ‘s nachts van voldoende schone energie te voorzien.

door Emile van de Velde

Het jaar 2030 komt snel dichterbij. Dan moet de hele vloot van het Rotterdamse openbaar vervoerbedrijf emissievrij zijn. Tram en metro zijn dat natuurlijk al, daar kun je met een schoon geweten zonder uitstoot in reizen.

Nu alle bussen nog. Jaren geleden is er al een begin gemaakt, met hybride bussen die 40 procent minder diesel verbruiken. Van dat soort schonere bussen rijden er nu honderd rond in de stad, en er rijden er al 55 elektrisch. Maar er rijden er ook nog honderd op diesel rond. En dat is op langere termijn niet meer de bedoeling.

Maurice Unck

“We hebben afgesproken dat in 2030 alle bussen emissievrij rijden”, vertelt directeur Maurice Unck. “Op dit moment rijden er dus al 55 elektrisch. Eind 2021 krijgen we er 35 tot 50 bij, die hebben we deze week besteld. We doen ook proeven met bussen op waterstof.”

In 2024 komen er weer 50 nieuwe elektrische bussen bij, en in 2029 de laatste 110.

Stiller

De RET kiest bewust voor een gefaseerde overgang naar zero emissie. De gefaseerde aanpak is om de kosten te spreiden, maar bovenal om steeds te kunnen profiteren van de laatste technologische ontwikkelingen. De nieuwe voertuigen hebben een moderne inrichting, beschikken over USB-laadpunten en zijn aanmerkelijk stiller dan de dieselbussen die zij vervangen. De uitstoot in de omgeving gaat bovendien direct naar nul.

Kleiweg

De elektrische bussen rijden nu al op de lijnen 32, 33, 38, 44 en 56. Ze worden ’s nachts opgeladen in de garage aan de Kleiweg. Tijdens de dag kan de accu soms leeg dreigen te raken, dan stoppen de bussen tussen de diensten door een kwartier tot twintig minuten bij snellaadstations in Rotterdam (Zuidplein, Van Noortwijckstraat, Conradstraat/CS), Vlaardingen (Holy, Vlaardingen-West) en Schiedam Centrum. Unck: “En we zoeken naar een terrein op Zuid waar de bussen ook ‘s nachts aan de lader kunnen, ik denk dat we daar in het voorjaar meer over weten.”

Eneco

De bussen worden geladen met groene stroom, ook daar zijn afspraken over gemaakt. Unck: “Alle elektriciteit wordt in Nederland opgewekt. Daar hebben we afspraken over gemaakt met Eneco. Onze nieuwe bussen rijden op energie die is opgewekt in windmolenparken op de Maasvlakte en in Zeeland. We wekken trouwens zelf ook energie op, met zonnepanelen op onze garage aan de Kleiweg. Daarmee voorzien we onze werkplaats van zonne-energie. Die panelen leveren zelfs zoveel op dat we ook omwonenden van de garage van stroom kunnen voorzien.”

Deelvervoer

In de toekomst kunnen Rotterdammers steeds meer zélf bepalen hoe ze door de stad reizen. Samen met andere vervoerders werkt de RET aan een toekomst waarmee je in een app precies kunt zien wat er op welke plek aan mogelijkheden zijn. Je kunt dan meteen alles boeken. Wil je na een metrorit een stukje in het zonnetje fietsen? Moet je toch nog een stukje vanaf de bushalte en zoek je een scooter? Als het aan de RET ligt, kun je het straks allemaal makkelijk regelen in één app. Je hebt dan maar één abonnement nodig waarmee je kunt fietsen, op een scooter rijden én met het ov kunt reizen.

Het gaat om een samenwerking van de RET met andere ov-bedrijven en aanbieders van deelvervoer. De RET startte al eerder dit jaar -onder druk van het coronavirus- al samenwerking met deelaanbieders om de reizigersstroom te spreiden.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden