Waterstof of elektriciteit? Hoe varen de Rotterdamse watertaxi’s in 2030?


<p>Vaart ie in 2030 op elektriciteit of waterstof? (Foto: Watertaxi Rotterdam)</p>

Vaart ie in 2030 op elektriciteit of waterstof? (Foto: Watertaxi Rotterdam)

Waterstof of elektriciteit? Hoe varen de Rotterdamse watertaxi’s in 2030?

Rotterdam - Ook voor Watertaxi Rotterdam komt de toekomst snel dichterbij. Het Rotterdamse vervoer over water moet in 2030 emissievrij zijn. Daar zijn keiharde afspraken over gemaakt. En op het water is dat nog wel wat ingewikkelder dan op de weg.

“Voor vervoer over water is tien keer zoveel energie nodig als voor vervoer over de weg”, vertelt directeur Daan van der Have. “Je hebt er een behoorlijk grote accu voor nodig. Zó groot dat de accu even zwaar moet zijn als het schip zelf om net zo snel te varen als nu.”

En het leuke aan watertaxi’s, is voor veel mensen toch juist ook de snelheid van de schepen. Gelukkig is er nog tijd om te experimenteren, om te leren en om een uiteindelijke keuze te maken. Er zijn ook nog hybride varianten mogelijk, en wie weet wat er komende jaren nog voor nieuwe technieken beschikbaar komen.

Over een jaar kunnen passagiers aan boord stappen van een waterstof-watertaxi. Het wordt wereldwijd de eerste commerciële boot die volledig op deze schone brandstof vaart. Als die taxi eenmaal vaart neemt Watertaxi Rotterdam vijf jaar de tijd om een definitieve keuze te maken voor waterstof of elektriciteit. Vanaf 2026 wordt de totale vloot van 18 watertaxi’s vervangen om in 2030 volledig emissievrij te worden.

De veerpontjes die we nu kennen, varen vanaf 2022 emissievrij. Per 1 januari dat jaar neemt Watertaxi Rotterdam dat vervoer over. Daarvoor worden zeven nieuwe zero-emissie boten gebouwd. Vier daarvan krijgen een capaciteit van 40 passagiers en twee boten zijn geschikt voor 12 personen en hun fietsen.

De huidige lijn 18 wordt vervangen door een kortere en flexibelere verbinding. Vanaf RDM/Heijplaat vaart Watertaxi Rotterdam vanaf januari 2022 naar Marconistraat. Daar stelt het bedrijf deelfietsen beschikbaar voor reizigers om hun reis te vervolgen richting eindbestemming of ander openbaar vervoer. Lijn 19 tussen Feijenoord en Kralingen en de Pont-op-Zuid tussen Katendrecht en Charlois veranderen niet. In de spits vaart Watertaxi volgens een vaste dienstregeling. Buiten de spits zijn deze verbindingen én die tussen de 40 watertaxisteigers op afroep beschi

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden