<p>Het beroemde bronzen reli&euml;f <em>Les &eacute;migrants van Honor&eacute; Daumier.</em></p>

Het beroemde bronzen reliëf Les émigrants van Honoré Daumier.

Eén van de oudste (en beroemdste) kunstwerken over massa-immigratie gekocht door nieuw Rotterdam museum

Rotterdam - Het beroemde bronzen reliëf Les émigrants, een van de vroegste voorstellingen over massale migratie, is verworven door FENIX. De maker, de Franse schilder, lithograaf en beeldhouwer Honoré Daumier (1808 - 1879) geldt als een van de meest kritische waarnemers van het politieke en sociale leven van Frankrijk in de 19e eeuw. Les émigrants zal te zien zijn in de vaste opstelling van het toekomstige landverhuizersmuseum FENIX op Katendrecht.

Het bas-reliëf Les émigrants, dat vermoedelijk rond 1850 ontstond bestaat uit een reeks figuren, volwassenen en kinderen. Enkele silhouetten accentueren de voorgrond, sommige mannen dragen lasten waarvan de aard moeilijk te onderscheiden is. Het werk, waarvan de titel pas naderhand is toegeschreven, ontstond vermoedelijk in de nasleep van het revolutiejaar 1848 dat in heel Europa grote groepen mensen op de been bracht. Bekend is dat Daumier, die behalve als geëngageerd kunstenaar ook als journalist actief was, de massale deportatie van politieke tegenstanders van het regime naar de Franse koloniën na de revoltes van juni 1848, op verschillende manieren in zijn werk liet terugkomen. Deze uittocht halverwege de negentiende eeuw viel samen met andere grote migratiestromen uit Europa naar de Nieuwe Wereld, in het bijzonder die van na de hongersnood van 1847 in Ierland.

Van Daumier zijn vijf schilderijen en verschillende tekeningen met als het thema vluchtelingen en migratie bekend. De eerste vernoeming van een reliëf vinden we in het verslag van een atelier bezoek dat Charles Baudelaire (1821 - 1867) in januari 1852 aan Daumier bracht waar melding wordt gemaakt van ‘een groot wasbacchanaal’. Daumier, die zichzelf niet als beeldhouwer beschouwde, maakte expressieve ‘maquettes’, modellen in was. Van het reliëf Les émigrants bestaan twee versies. Een van de originele gipsen modellen bevindt zich in het Louvre, de andere in Musée d’Orsay. Van beide gipsen is tussen 1955 en 1960 een editie van 20 afgietsels gemaakt (10 voor de erfgenamen van Geffroy-Dechaume en 10 voor de nazaten van Daumier. Deze zijn wereldwijd verspreid geraakt in musea en privécollecties.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden