<p>De voormalige vuilverbranding aan de Brielselaan wordt langzaam omgetoverd in een heus attractiepark. (Foto: Joop van der Hor)</p>

De voormalige vuilverbranding aan de Brielselaan wordt langzaam omgetoverd in een heus attractiepark. (Foto: Joop van der Hor)

(Foto: Joop van der Hor)

Hennie van der Most wil in 2021 toch écht zijn pretpark openen

Rotterdam - Vanaf de buitenkant zie je weinig activiteit. Toch wordt er tussen Brielselaan en de Maashaven hard gewerkt aan de realisatie van het Attractiepark Rotterdam.

door Joop van der Hor

Op het terrein van de voormalige vuilverbranding werken tientallen vaklieden ondergronds aan een uniek pretpark. Ondernemer Hennie van der Most denkt niet aan opgeven. “In 2021 wordt mijn kindje geboren.” En een kindje is het zeker. Van der Most is niet alleen de bedenker van het pretpark maar ook nagenoeg alle attracties, creaties en de techniek daarachter welke er straks te vinden zijn, zijn ontsproten in het hoofd van de Twentse ondernemer.

Interviews geeft Van der Most nog maar zelden. “Het gaat toch altijd over hetzelfde. Of het nog wel doorgaat. Of ik er niet beter mee kan stoppen.” Het woord ‘opgeven’ staat niet in het Groot Hennie van der Most Woordenboek. “Ik geloof nog steeds in dit project en zal de sceptici straks graag rondleiden. Die komen dan echt niet verder dan het uitbrengen van wat ‘ohh’s’ en ‘ahh’s’.

Spookhuis

Speciaal voor de lezers van De Havenloods ligt hij alvast een tipje van de sluier op. Hij neemt ons mee diep onder de grond waar de eerste contouren van een enorme hoeveelheid spelletjes en attracties te bewonderen zijn. Van een echt ouderwets spookhuis dat in de Efteling niet zou misstaan tot aan een bowlingbaan, glow-in-the-dark midgetgolfbaan, lasergamen tussen oude auto’s en het vliegtuig dat ooit een rol speelde in een film van Paul de Leeuw. “Paul hoorde van mijn ideeën en bood het vliegtuig spontaan gratis aan.”

Bij elke attractie heeft hij een verhaal. “Ik gebruik delen van oude windmolens, gebruikte buizen en ook een hele grote partij door de gemeente afgekeurd hekwerk voor afrastering tussen de haven en het parkeerdek. Die bleek te laag voor waar ze gebruikt moesten worden. Door er een buis bovenop te monteren voldoe je aan de eisen. Dat heb ik gedaan, had de gemeente zelf ook kunnen doen. Had hen heel veel geld gescheeld. Ik ben er blij mee.”

Van der Most speldt zichzelf de titel van ‘grootste hergebruiker van Europa’ op de borst. De stenen die gebruikt zijn voor de aanleg van de vloeren komen uit Tsjechië, weer andere materialen uit Hongarije en Italië. Hij leidt ons langs nog heel veel meer, reeds kant en klare attracties, maar vraagt ons met klem om niet alles ‘te verraden’. “Het moet natuurlijk voor de pers straks en voor de mensen een verrassing zijn.” Wel toont hij ons nog een enorme grote feestzaal met een prachtig uitzicht op het tegenovergelegen ss Rotterdam en de ondergrondse aanlegplaats voor de boten die tussen Noord en Zuid gaan varen om de bezoekers op te halen om zo de parkeerdruk in de wijken om het attractiepark heen te ontlasten. Zelf telt het terrein 550 parkeerplekken voor bezoekers uit het zuiden van het land.

In zijn zeer sober ingerichte kantoor, waar hij gewoon tussen de werklui zijn zelf gesmeerde en meegenomen boterhammetje opeet, blijft hij onafgebroken doorratelen over de plannen die nog in zijn hoofd zitten. Het ene na het andere idee komt over tafel. Maar over de plannen met de ‘Kathedraal’, het immense deel van de voormalige vuilverbranding, wilt hij niet veel kwijt. “Kom over een poosje nog maar eens langs. Je zult versteld staan”, klinkt het. Zonder enige vorm van opschepperij, maar wel met trots in zijn stem...

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden