Foto: CBK

Dansers openen voeten op de Binnenrotte

Rotterdam - Het centrum van Rotterdam is een nieuw monumentaal kunstwerk rijker: Iedereen is dood behalve wij van Ben Zegers. Het kunstwerk bevindt zich op de plek waar de Hoogstraat de Binnenrotte kruist, vlakbij de bibliotheek en de Laurenskerk: daar werd in 1270 de ‘Dam in de Rotte’ gebouwd en vindt Rotterdam haar oorsprong.

Die oorsprong wordt nu gemarkeerd door het nieuwe kunstwerk. Iedereen is dood behalve wij werd op vrijdag 18 september officieel onthuld door wethouder Kasmi (Onderwijs, Cultuur en Toerisme). Conny Janssen Danst en Young Impact Brass voerden gezamenlijk de speciaal voor dit moment samengestelde openingshandeling uit.

Voor beeldend kunstenaar Ben Zegers is de titel Iedereen is dood behalve wij een broodnuchtere en feitelijke constatering. ‘Iedereen is dood behalve wij’ is een statement waarmee heden, verleden en toekomst met elkaar worden verbonden en die een onophoudelijke oproep is aan de stad en zijn bewoners om er te allen tijde samen iets van te maken.

Het beeld bestaat uit twee elegant gedraaide voeten, die op afstand van elkaar staan. De voeten verwijzen naar het ontstaan van de stad maar ook naar de aloude functie van deze plek als markt. De twee beelden staan in dialoog met elkaar zoals een klant en een koopman en herinneren ons aan de voetstappen van de eerste Rotterdammers.

Het kunstwerk is in delen gegoten door bronsgieterij Kemner, in Cuijck. De aluminium voeten wegen zo´n 1500 tot 2000 kilo per stuk, en zijn 7,5 meter hoog. Het metaal wordt op verschillende manieren afgewerkt. De beelden op sommige gedeelten als een spiegel gepolijst, op andere delen blijven de ruwe lasnaden van het maakproces zichtbaar. De opgeheven hak en de draaiing van de voeten versterken de ruimtelijkheid van het kunstwerk en geven het een beweeglijke uitstraling, die past bij de dynamiek van de markt en de stad. De positie van de twee voeten ten opzichte van elkaar is ontleend aan het danseresje van kunstenaar Edgar Degas uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen.

 Ben Zegers is blij dat het nu zo ver is: “De realisatie van het kunstwerk vergde een lange adem, maar ik ben mij altijd vast blijven houden aan mijn verbeelding van die twee voeten op het plein.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden